Elektrische stadsbussen onbruikbaar in vrieskou: vervangen door oude dieselbussen
Zondagmiddag stortte het volledige busverkeer in Zuid-Oslo in. Sinds deze winter rijden daar alleen maar elektrische stadsbussen, maar de bussen zijn niet bestand tegen het extreem koude winterweer. Daarom moesten er alsnog dieselbussen worden ingezet om de reizigers naar de gewenste bestemming te brengen. Ook maandag werden er duizend buslijnen geschrapt.
De oorzaak van de verkeerschaos ligt bij problemen met de opladers voor elektrische bussen. Het is momenteel extreem koud in Oslo, met temperaturen tot wel -30 graden. Maar de enorme kou zorgt voor grote problemen, want de accu's van de elektrische stadsbussen zijn er niet tegen bestand.
De grootste vervoersmaatschappij, Ruter, draait sinds deze winter vrijwel volledig op stekkerbussen in Zuid-Oslo. Hiermee wil Oslo de eerste hoofdstad ter wereld worden waar de uitstoot van het openbaar vervoer nul is. Maar dit leidt ook tot grote praktische problemen. Momenteel laden de accu's van de stadsbussen nog amper op vanwege de kou.
Buslijnen geschrapt vanwege winterweer
Daarom werden zondag alle buslijnen in het zuiden van Oslo geschrapt. Er moesten alsnog negen dieselbussen worden ingezet om de reizigers te vervoeren. Het betrof een gebied waar zo'n 40.000 mensen woonden. Ook maandag hielden de problemen aan. Zo'n 1.000 van de 13.000 buslijnen in Oslo en Akershus werden geannuleerd.
Vervoersmaatschappij Ruter erkent dat er grote problemen zijn. "We zullen deze uitdagingen hebben zolang we het weer hebben dat we nu hebben", laat communicatiedirecteur Elisabeth Skarsbø Moen weten aan de Noorse publieke omroep, NRK. "We moeten gewoon dus om geduld vragen van de klanten en de inwoners van Oslo terwijl we leren omgaan met de transitie."
Vorige week werden er ook al honderden buslijnen in Oslo geschrapt vanwege het noodweer. Een maand ervoor moesten tientallen elektrische stadsbussen buiten dienst worden gesteld vanwege de kou. Desondanks gaat de energietransitie wel door. Vanaf dit jaar zijn alle bussen van Ruter elektrisch. Hetzelfde moet gaan gelden voor alle taxi's in Oslo per 1 november.
Elektrische automobilisten bevriezen in eigen auto
Ook elektrische auto's kampen met grote problemen in Scandinavië vanwege het koude winterweer. Zo veroorzaakte een sneeuwstorm vorige week een grote verkeersopstopping in het zuiden van Zweden. Maar door het lange stilstaan raakten elektrische automobilisten onderkoeld in hun eigen auto. Er werd namelijk niet genoeg cabinewarmte gegenereerd door hun elektrische motor.
Uiteindelijk moesten hulpdiensten en zelfs het leger uitrukken om automobilisten te evacueren. Naast een haperende actieradius en bevroren laadkabels blijken er nu dus nog meer problemen te zijn met stekkerauto's bij lage temperaturen.
Ook elders in Europa, zoals Groot-Brittannië en België, zijn er klachten over de korte batterijduur van stekkerauto's in het winterweer. De Zweedse politicus Carl-Erik Stjernvall vraagt zich daarom af of de autofabrikanten niet de wet overtreden, door auto's te fabriceren die ongeschikt zijn voor normale leefomstandigheden.
"Volgens de wetgeving moet het in een land verkochte product werken onder de daar geldende omstandigheden. Hier in Zweden hebben we winterweer en op sommige plaatsen arctische temperaturen, en dan moeten de auto’s het wel aankunnen", vertelt hij bij NyTeknik.