Utrecht gaat vleesreclames verbieden
Voorstellen om reclames voor vlees, alcohol en gokken te weren in de openbare ruimte hebben in Utrecht een meerderheid gehaald in de gemeenteraad. Drie jaar geleden was al een voorstel voor een dergelijk verbod gedaan door GroenLinks en de Partij voor de Dieren maar dit haalde het toen nog niet.
Vleesreclames gaan de komende jaren waarschijnlijk verdwijnen uit het Utrechtse straatbeeld. De gemeente wil alvast in gesprek gaan met reclame-aanbieders om ze op de veranderingen voor te bereiden. Bij aanbestedingen voor reclames zal in de toekomst het verbod voor vleesreclames worden toegepast.
Ook zullen reclames voor alcohol, vlees en gokken niet meer toegestaan worden bij onder andere voorzieningen bij haltes van het openbaar vervoer, lichtmasten, billboards en steigerdoeken. Maarten van Heuven, raadslid voor de Partij voor de Dieren, zegt dat het voorstel belangrijk is, omdat vlees eten het klimaat zou schaden. Een soortgelijk voorstel om reclames voor vreemdgaan te verbieden haalde het niet.
"Er gaan strengere regels komen voor reclames in de openbare ruimte. Voorstellen om vlees-, alcohol- en gokreclames te weren, haalden een meerderheid."
— Mattijs Glas (@MattijsGlas) November 4, 2023
Links Utrecht haalt persiflagepartij Partij Tegen De Burger links in.https://t.co/7hmo8S2kLK
Kamervragen BVNL
Naar aanleiding van dit nieuws maakt BVNL, de partij van Wybren van Haga bekend Kamervragen te gaan stellen. BVNL-kandidaat René Dercksen ziet het reclameverbod als een populistische zet met grote, negatieve gevolgen voor de binnenlandse varkensvleesproductie. "Zeker als andere steden deze vorm van censuur gaan overnemen. Het is gevaarlijk om uit ideologische overwegingen reclames in de ban te doen. Bovendien heeft huisarts Rob Elens mij onlangs onomwonden uitgelegd dat het eten van vlees super gezond is. Dus waar is men nou mee bezig?"
Wybren van Haga gaat daarom in de Tweede Kamer vragen stellen over de gang van zaken. "Het aanwakkeren van anti-vlees sentimenten is slecht voor de economie, want zij die een dergelijk reclameverbod eisen, tasten de grondslagen van onze sociale markteconomie aan."
Volgens Van Haga gaat het hier om een "onaanvaardbare aantasting van de vrijheid van ondernemerschap".