Schiphol zet in op plantaardig voedsel: minder vlees en zuivel in 2030
Schiphol heeft ambitieuze plannen aangekondigd om het voedselaanbod op de luchthaven ingrijpend te veranderen. Tegen 2030 wil de luchthaven dat 60 procent van het beschikbare voedsel plantaardig is. Dit betekent dat het aandeel van vlees, zuivel en eieren in het aanbod aanzienlijk verminderd zal worden.
Met jaarlijks meer dan 70 miljoen passagiers en een breed scala aan eetgelegenheden, waaronder populaire ketens zoals McDonald’s en Burger King, heeft Schiphol een breed assortiment. De luchthaven heeft onlangs een overeenkomst gesloten met de horecabedrijven op de luchthaven om deze doelstelling te bereiken. Toch wordt de eis voor een plantaardig aanbod niet expliciet vastgelegd in de concessievoorwaarden voor nieuwe horecabedrijven die zich willen vestigen op de luchthaven.
De keuze van Schiphol om de overstap naar meer plantaardige opties te maken, sluit aan bij het bredere overheidsbeleid dat gericht is op de zogenaamde ‘eiwittransitie’. De Gezondheidsraad heeft eerder aanbevolen om het consumptiepatroon om te draaien: waar nu 60 procent van de eiwitinname uit dierlijke producten komt, moet dit teruggebracht worden naar 40 procent.
Supermarkten en andere sectoren zijn al bezig met soortgelijke veranderingen, en nu volgt Schiphol dit voorbeeld. Luchtvaartmaatschappij KLM heeft bijvoorbeeld al stappen gezet door op bepaalde routes alleen vegetarische menu’s aan te bieden.
Duurzaamheid en innovatie
Volgens Schiphol maakt deze voedselverschuiving deel uit van een bredere ambitie om maatschappelijk toonaangevend te zijn. De luchthaven streeft naar een lagere CO2-uitstoot, en hoewel onderzoek suggereert dat niet alle vleesvervangers automatisch tot minder uitstoot leiden, zegt Schiphol hier bewust mee om te gaan. “Samen met onze partners zorgen we voor inzicht in de CO2-waarde per product, dit is inclusief ultraprocessed food, zodat we hier de juiste keuzes in kunnen maken,” vertelt een woordvoerder aan De Telegraaf.
Hoewel 2030 niet specifiek is gekozen vanwege de VN-doelstellingen, geeft Schiphol aan dat het tijd kost om deze veranderingen te implementeren. De komende jaren zullen bepalend zijn voor hoe deze transitie vorm krijgt en wat dit betekent voor de miljoenen reizigers die jaarlijks de luchthaven passeren.