Elektrische autorijders in de knoop door wisselende gemeenteregels
Elektrische rijders in Nederland kampen met onzekerheid door de variërende regelgeving per gemeente over het opladen van hun auto's. Terwijl sommige gemeentes een streng beleid hanteren, bieden anderen meer flexibiliteit, meldt De Telegraaf.
In Eindhoven is het ten strengste verboden om een kabelmat te gebruiken. Wie dit toch doet, riskeert een boete van 500 euro. In Amsterdam is het eveneens verboden om een voertuig op de openbare weg op te laden vanuit een eigen woning. Wie de regels overtreedt, riskeert een boete van 280 euro.
In Haarlemmermeer daarentegen, mogen elektrische rijders gewoon vanuit de meterkast laden, mits de kabel is afgedekt door een veilige kabelmat. De situatie in Almere is weer anders: daar komt een proef met honderd elektrische rijders die een kabelgoot voor de deur krijgen.
Veiligheidsrisico's
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) ziet dat er een lappendeken aan oplossingen en regels is. "Het is af en toe een rommeltje op de stoep en dat zou niet moeten. Maar vanuit het perspectief van de elektrische rijder is de wens voor een verlengde private aansluiting heel begrijpelijk," stelt Robert van Gent, namens de VER, bij De Telegraaf.
Of er veel ongevallen met laadkabels gebeuren, is onduidelijk. Momenteel rijden er zo'n 500.000 elektrische auto's en 315.000 plug-in hybride voertuigen in Nederland. Dit betekent dat ongeveer 9 procent van het totale wagenpark een stekkerauto is. Met de verwachte groei van het elektrische wagenpark gaat men ervan uit dat er in 2030 zo'n 1,7 miljoen laadpalen nodig zijn.
De verschillende regels per gemeente zorgen voor verwarring en frustratie onder elektrische rijders. Een uniforme aanpak lijkt noodzakelijk om zowel de veiligheid op straat als de overgang naar duurzaam vervoer soepel te laten verlopen.