Batterijen van elektrische auto's verspreiden 'eeuwige chemicaliën'
Een nieuwe studie zet grote vraagtekens bij de milieuvriendelijkheid van elektrische auto's, specifiek met betrekking tot de batterijen. Hoewel elektrische voertuigen vaak worden geprezen als milieuvriendelijk, wijzen Amerikaanse onderzoekers op de mogelijke milieugevaren bij de productie en verwijdering van hun oplaadbare lithium-ionbatterijen.
De batterijen in elektrische voertuigen bevatten zogenaamde 'eeuwige chemicaliën', ook bekend als PFAS (per- en polyfluoralkylstoffen). Deze chemicaliën staan bekend om hun vermogen om het lichaam niet te verlaten nadat ze zijn geconsumeerd, en kunnen ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Onder deze gezondheidsproblemen vallen kanker, hoog cholesterol, verminderde nierfunctie, schildklieraandoeningen, lage vruchtbaarheid, onderdrukte immuunsystemen en laag geboortegewicht bij zuigelingen. Er is ook bezorgdheid dat PFAS de groei, het leren en de gedragsontwikkeling bij kinderen kunnen beïnvloeden.
Uit het onderzoek van Amerikaanse wetenschappers aan de Texas Tech-universiteit blijkt dat lithium-ionbatterijen tijdens hun productieproces en na verwijdering PFAS in het milieu kunnen lekken. Dit kan leiden tot vervuiling van land en waterwegen. PFAS zijn eerder aangetroffen in voedselproducten zoals vers fruit en groenten, vaak door besmetting met pesticiden.
Hoewel lithium-ionbatterijen een essentieel onderdeel vormen van de groeiende infrastructuur voor schone energie, zoals in elektrische auto's, mobiele telefoons, medische apparatuur, smartwatches, laptops en andere elektronica, roepen de bevindingen vragen op over de langetermijneffecten. De vraag naar deze batterijen zal naar verwachting sterk toenemen in de komende tien jaar, maar de huidige recyclingpercentages zijn zorgwekkend laag.
Momenteel wordt slechts 5 procent van de batterijen gerecycled, en er wordt voorspeld dat tegen 2040 ongeveer acht miljoen ton batterijen op stortplaatsen zal belanden. Professor Jennifer Guelfo van de Texas Tech University wijst op het dilemma dat deze situatie veroorzaakt: "Onze resultaten laten een dilemma zien in verband met de productie, verwijdering en recycling van schone energie-infrastructuur."