Ex BMW-bestuurslid hekelt EU-verbod brandstofauto
Voormalig BMW-bestuurslid Pieter Nota is erg kritisch op het aanstaande Europese verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto's. Volgens hem is uitstel of aanpassing van deze regelgeving onontkoombaar, vertelt hij bij BNR Nieuwsradio.
De EU gaat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's verbieden vanaf 2035, op initiatief van toenmalig Eurocommissaris Frans Timmermans. Dit verbod maakt onderdeel uit van een breder EU-doel om de CO2-uitstoot omlaag te brengen.
Maar Nota, die tot eind vorig jaar onderdeel uitmaakte van het BMW-bestuur, ziet niets in dit verbod. Hij zet grote vraagtekens op de haalbaarheid van deze maatregel. Niet alleen vindt hij het te ambitieus, maar ook wijst hij erop dat Europa voor grondstoffen hiermee erg afhankelijk zal worden van China.
"Wie controleert de meerderheid van grondstoffen? Dat zijn de Chinezen. Prima, maar we moeten onszelf niet onafhankelijk of chantabel maken van zo'n grootmacht", vertelt Nota bij het BNR-programma De Nationale Autoshow.
Toenemende zorgen
Het voormalige BMW-bestuurslid is niet de enige met deze mening. Er is een groeiende weerstand binnen de auto-industrie tegen het verbod. Veel stakeholders pleiten voor een meer gefaseerde aanpak, waarbij meer rekening wordt gehouden met de realiteit van de huidige technologische en economische omstandigheden.
Ook de huidige BMW-baas Oliver Zipse, heeft grote zorgen over de toenemende focus op elektrische auto's in Europa. Hij waarschuwt, in een interview met NZZ, dat deze trend niet de enige oplossing is voor de toekomst van mobiliteit en zelfs negatieve gevolgen kan hebben.
Nota denkt dat de Europese Commissie ten laatste in 2026 het aanstaande verbod zal heroverwegen. Voorlopig heeft de Commissie nog niet gereageerd op de recente kritiek vanuit de auto-industrie.