Kamer wil 130 km op snelweg overdag niet terughalen
De Tweede Kamer wil niet dat auto's overdag weer 120 of 130 kilometer per uur kunnen rijden op de snelweg. Niet alleen linkse partijen, maar ook 'autopartij' VVD, NSC, CDA en SGP zijn hierop tegen.
Lange tijd mochten auto's overdag 130 kilometer rijden op bijna alle snelwegen in Nederland, maar in 2020 werd besloten om het snelheidslimiet aan te scherpen. Sindsdien is het limiet verlaagd naar 100 kilometer tussen 6 uur 's ochtends en 19 uur 's avonds. Soms ligt de maximumsnelheid zelfs lager dan 100 kilometer te maken, in verband met de verkeersveiligheid of het milieu. In Amsterdam geldt er sindskort zelfs een snelheidslimiet van 30 kilometer binnen de bebouwde kom.
Sommige Nederlanders zijn ontevreden over dit aangescherpte snelheidslimiet, maar de Tweede Kamer wil het graag in stand houden. Vorige week verwierp de Kamer namelijk een motie om auto's overdag weer 120 of 130 kilometer per uur te laten rijden.
De motie werd ingediend door Denk-Kamerlid Ismail el Abassi. Hij merkt op dat het aangescherpte snelheidslimiet niets heeft bijgedragen aan de verkeersveiligheid en stikstofreductie, zoals onderzoek van het ministerie aantoont. Zo is het aantal verkeersdoden niet afgenomen en neemt de stikstofdepositie in sommige plekken juist toe, omdat het niet altijd meer loont om op de snelweg te rijden en men daarom meer is gaan rijden op wegen die dichter bij Natura 2000-gebieden liggen.
Daarom lijkt het Al Abassi een goed idee om het aangescherpte snelheidslimiet terug te draaien. Maar hiervoor krijgt hij te weinig steun van andere fracties. Alleen PVV, BBB, Denk, FVD en JA21 stemmen voor. Andere partijen, zoals 'autopartij' VVD, stemmen tegen. Al in 2021 merkte Autoblog op dat de VVD 'niet langer de autopartij in hart en nieren is'.