Tientallen busritten geschrapt per dag: elektrische bussen trekken vrieskou niet
Al een maand lang worden er minstens twintig busritten geschrapt in de Zweedse regio Gävleborg. Dit komt doordat de onlangs aangekochte elektrische stadsbussen onbruikbaar zijn in het koude winterweer. Ook in de Noorse hoofdstad Oslo zijn er grote gaten in het ov-netwerk omdat de elektrische stadsbussen niet meer functioneren.
Recent kocht vervoersmaatschappij X-trafik 52 elektrische stadsbussen voor de provincie Gävleborg, maar deze aankoop blijkt niet zonder problemen. Sinds vorige maand worden er namelijk minstens twintig busritten per dag geschrapt. Dit heeft te maken met de accu's van de bussen, die erg snel leeg gaan vanwege het koude winterweer. Naar verwachting zullen de problemen nog wekenlang aanhouden.
"Het is niet de bus zelf die niet werkt, maar het is de laadinfrastructuur van de bussen die faalt. We werken verwoed om het probleem te vinden", erkent afdelingshoofd Andreas Eriksson van X-trafik tegen het Gefle Dagblad.
X-trafik probeert de geannuleerde busritten te compenseren met de inzet van milieuvriendelijke HVO-bussen. Hierbij wordt er voorrang gegeven aan busritten die te maken hebben met scholen.
Openbaar vervoer hapert
Ook in Oslo zijn er grote problemen met elektrische stadsbussen. In de Noorse hoofdstad worden er al wekenlang honderden tot duizenden buslijnen geschrapt, omdat de accu's van de elektrische stadsbussen niet bestand zijn tegen de lage temperaturen. Daarom kunnen de bussen nog amper rijden. Er worden alsnog dieselbussen ingezet om de reizigers naar de gewenste bestemming te brengen.
Noord-Europese landen ondergaan deze maand een enorme koudegolf. Op 2 januari werd er in het noorden van Zweden zelfs -43,5 graden Celsius gemeten. Dit was de laagste temperatuur in januari in 25 jaar tijd. Ook Noorwegen en Finland kampen met extreem lage temperaturen, zoals -2o graden in Oslo.