Amsterdam gaat strijd aan met Schiphol: wil via aandeelhouderschap krimp realiseren
De gemeente Amsterdam pleit nu voor een afname van het aantal vluchten op Schiphol in plaats van het nastreven van verdere groei. In een interview met Het Parool geeft luchthavenwethouder Van Buren aan dat de gemeente streeft naar een vermindering van 12 procent in het aantal vluchten, wat meer is dan de beperkte afname die het kabinet heeft voorgesteld. Het plan van Amsterdam betekent concreet een maximum van 440.000 vluchten.
De PvdA-wethouder vraagt zich in de krant af of economie altijd voorop moet staan, of dat duurzaamheid, nachtrust, uitstoot en arbeidsomstandigheden niet belangrijker zijn. Ze benadrukt dat Amsterdam nu de prioriteit legt bij de leefomgeving en de belangen van omwonenden, in plaats van bij de belangen van bedrijven.
Hoewel de gemeente slechts iets meer dan 20 procent van de aandelen van de luchthaven bezit, terwijl de Staat bijna 70 procent bezit, is Van Buren ervan overtuigd dat ze aanzienlijke invloed kan uitoefenen. Ze beschouwt Amsterdam als een "activistische aandeelhouder" en gelooft dat zelfs met een minderheidsaandeel van 20 procent, ze aanzienlijk invloed kan uitoefenen, vooral met betrekking tot geluidshinder.
Naast het pleiten voor krimp, wil Van Buren ook een nachtsluiting en het stopzetten van privéjets op Schiphol. Ze vraagt zich ook openlijk af of vluchten naar bestemmingen als Londen, Parijs en Brussel nog wel noodzakelijk zijn.