Nieuw argument tegen cash geld: het is slecht voor het milieu
De milieu-impact van Europese bankbiljetten is niet verwaarloosbaar, blijkt uit een nieuwe studie van de Europese Centrale Bank (ECB). Dezelfde ECB ontwerpt momenteel een digitale euro, die een directe concurrent vormt voor cash geld. Daarom denken critici dat de ECB een nieuw argument heeft gevonden om contant geld uit te faseren.
Volgens de ECB-studie draagt contant geld momenteel 0,01 procent bij aan de gemiddelde totale milieu-impact van de Europese consument. Hiervoor werd er onder meer gekeken naar het productieproces, de winning van grondstoffen, verspreiding, circulatie, en uiteindelijke vernietiging van de bankbiljetten.
De meeste milieubelasting vindt plaats bij het energieverbruik van geldautomaten, meldt De Telegraaf. De ECB wil cash geld graag milieuvriendelijker gaan maken. Daarom zal er worden ingezet op het recyclen van afgedankte biljetten, en het zuiniger maken van geldautomaten. Van online transacties werd er geen voetafdruk berekend.
Maar niet iedereen is onder de indruk van de nieuwe ECB-studie. 'De strijd tegen contant geld gaat dóór. Maar de argumenten worden wel lachwekkender', reageert marketeer Kim Winkelaar op X.
Komst van digitale euro
Momenteel ontwikkelt de ECB namelijk ook de digitale euro. Twee maanden geleden vertelde de Europese Centrale Bank voor het eerst aan het grote publiek over de nieuwe munt. Zo noemt ECB-directeur Christine Lagarde het "de sleutel voor onze Europese eenheid" in een video.
Lagarde zegt dat cash geld beschikbaar zal blijven, maar naar verwachting zal deze betaalwijze wel degelijk uitgerangeerd raken. Daarom zijn er grote zorgen om de digitale euro. Er wordt gevreesd dat EU-burgers een 'totalitaire hel' tegemoet zullen gaan, omdat de gebruiksvoorwaarden van de munt achter gesloten deuren worden bepaald door EU-bureaucraten. Democratisch gekozen volksvertegenwoordigers hebben geen enkele inspraak.
Strijd tegen contant geld
Sinds 20212 is er al een mondiale alliantie tegen contant geld, Better Than Cash Alliance. Onder meer Unilever, Coca Cola en H&M zijn hierbij aangesloten. Dit samenwerkingsverband is opgericht door een aantal overheden en het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties.
Ondertussen nemen Nederlanders juist vaker contant geld op. De afgelopen jaren daalde het aantal contant geldopnames sterk, maar in 2022 nam dit cijfer plotsklaps toe. Het aantal geldopnames steeg dat jaar met maar liefst acht procent, aldus de cijfers van Betaalvereniging Nederland.