Frankfurt verlaagt snelheidslimiet naar 20 km per uur om auto's weg te pesten
De Duitse stad Frankfurt am Main gaat de maximumsnelheid verlagen naar 20 kilometer per uur. Veel gemeenten kijken al naar het verminderen van de snelheid van 50 naar 30 kilometer, maar Frankfurt wil nog verder gaan. De maatregel is bedoeld om autogebruik te ontmoedigen in de stad.
'Van parkeergarage naar parkeergarage rijden of met je auto "showen" moet onmogelijk worden in het stadscentrum', luidt de verklaring van verkeersafdelingshoofd van De Groenen, Wolfgang Siefert. De maatregelen moeten volgens hem het klimaat helpen.
De nieuwe snelheidsregels zullen vanaf volgende maand al gelden in bepaalde delen van de binnenstad. De lagere snelheid zal geleidelijk in de rest van de stad worden ingevoerd en alleen maar gelden voor zijwegen. Doorgaand verkeer kan nog altijd de oude snelheden volgen op de hoofdwegen, meldt HLN.
Siefert wil ook op andere manieren het autoverkeer tegengaan. Zo moet het aantal parkeerplaatsen verminderd worden. Daarnaast zal parkeren op de plekken die overblijven niet langer gratis zijn in de toekomst. 'Als je met de auto naar het centrum van Frankfurt wilt komen, kun je dat blijven doen en dan een parkeergarage inrijden', aldus Siefert.
Ondertussen werken in Duitsland ruim 900 steden en gemeenten samen om over te gaan naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ook in Brussel is de maximumsnelheid al verlaagd naar 30 kilometer per uur. Barcelona en Parijs zijn van plan dit voorbeeld te volgen.
Limieten in Amsterdam en Nijmegen
Ook in Amsterdam komen er limieten. Vanaf 8 december zal in de hoofdstad een maximumsnelheid van 30 km per uur gaan gelden voor meer dan 80 procent van de wegen. Een campagne met de slogan ’30 doen we voor elkaar’ bereidt de Amsterdammers hierop voor. Vanaf 2 oktober worden al bijna 5000 snelheidsborden neergezet en 170 verkeerslichten afgesteld. De gemeente hoopt het verkeer zo stiller en veiliger te maken.
In andere Nederlandse steden wordt er tevens actief beleid gevoerd om de auto uit de stad te krijgen. In een nieuw programma van burgemeester en wethouders komt Nijmegen met plannen om het gebruik van auto's tegen te gaan. Over tien jaar zouden auto's niet meer gebruikt moeten worden voor korte ritjes in de stad. Ook komen er minder parkeerplaatsen om het gebruik van auto's te ontmoedigen. De gemeente wil zo klimaataanpassingen mogelijk maken.