Kritiek op EU-verplichte vastgebonden doppen: 'Peperduur en puur symbolisch'
Sinds juli zijn loszittende doppen op bepaalde drankflessen verboden in de Europese Unie. Maar de verplichte introductie van vastgebonden flessendoppen roept kritiek op. Volgens verpakkingsdeskundige Markus Prem is de nieuwe regelgeving peperduur en puur symbolisch.
Prem stelt dat de zogeheten tethered caps, bedoeld om zwerfafval te verminderen, weinig tot geen impact zullen hebben op het milieu. “Brengt dit echt iets voor de planeet of zelfs voor Europa? Mijn duidelijke antwoord is: Nee,” vertelt hij bij de Duitse krant FAZ. Hij ziet de regelgeving als een vorm van actiepolitiek, bedoeld om een slecht geweten te sussen, zonder dat het een meetbare bijdrage levert aan het verminderen van vervuiling.
De nieuwe regel is sinds 3 juli van kracht, en het doel is om te voorkomen dat losse doppen in rivieren, zeeën en andere wateren belanden. Prem wijst erop dat de hoeveelheid weggegooide doppen die in het milieu terechtkomt, zeer gering is. “De industrie heeft hierdoor miljarden moeten investeren in nieuwe machines, terwijl het effect hiervan vrijwel onmeetbaar is,” zegt hij bij FAZ. De brancheorganisatie voor de Duitse drankenindustrie bevestigt bij FAZ dat de omschakeling naar vastgebonden doppen aanzienlijke kosten met zich meebracht, variërend van miljoenen voor sommige bedrijven.
Ook Europarlementariër Christine Anderson is kritisch op deze EU-maatregel. 'Miljarden aan investeringen voor een effect dat vrijwel niet te meten is. Het EU verbod op 'losse drankdoppen' is kostbaar activisme, irriteert consumenten en toont opnieuw aan dat de Europese Commissie burgers schaamteloos betuttelt!' reageert ze via X.
Prem benadrukt dat de bijdrage van Europa en Amerika aan de hoeveelheid plastic die in zee terechtkomt, minimaal is. De meeste vervuiling komt uit Azië. “We zouden op een heel andere plek moeten beginnen als we echt iets willen veranderen,” stelt hij bij FAZ.
Ondanks de aanvankelijke weerstand tegen de nieuwe doppen, verwacht Prem dat consumenten snel zullen wennen aan de verandering, net zoals ze gewend raakten aan het verdwijnen van plastic tasjes en rietjes.