EU scherpt bagageregels voor vliegreizen weer aan
Vanaf 1 september worden de regels voor vloeistoffen in handbagage opnieuw aangescherpt in de Europese Unie. De Europese Commissie heeft besloten dat vloeistoffen in handbagage weer beperkt worden tot maximaal 100 milliliter per verpakking, ongeacht de aanwezigheid van moderne CT-scanners op luchthavens. Europarlementariër Christine Anderson reageert woest op dit nieuws: 'Als het om verboden en regels voor gewone burgers gaat, is Brussel in zijn element!'
De versoepeling van deze regels was eerder dit jaar ingevoerd op luchthavens die uitgerust waren met geavanceerde CT-scanners. Deze technologie maakt het mogelijk om vloeistoffen en andere items in de bagage te analyseren zonder dat deze uit de tas gehaald hoeven te worden, en stelde passagiers in staat om tot 330 milliliter vloeistoffen mee te nemen.
Echter, technische problemen met bepaalde types CT-scanners hebben geleid tot dit besluit van de EU. Volgens het vakblad Aerotelegraph zijn er bouwfouten geconstateerd bij bepaalde modellen van deze scanners, wat de betrouwbaarheid van de apparaten in gevaar brengt. Als gevolg hiervan heeft de Europese Commissie een herziening van alle apparaten in gebruik op Europese luchthavens gelast. Dit betekent dat deze apparaten tijdelijk niet gebruikt mogen worden, meldt t-online.
Teleurstelling en kritiek
Het besluit komt als een teleurstelling voor veel reizigers die gehoopt hadden op meer flexibiliteit met betrekking tot vloeistoffen in hun handbagage. Ook verschillende luchthavenorganisaties hebben kritiek, waaronder de Europese luchtvaartvereniging ACI Europe. Zij bekritiseren de plotselinge verandering en wijzen op de mogelijke verstoring van de reiservaring voor passagiers.
De aanscherping geldt ook voor IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Europarlementariër Christine Anderson (AfD) toont zich kritisch op X: 'De EU verscherpt de regelgeving voor handbagage. Als het om verboden en regels voor gewone burgers gaat, is Brussel in zijn element!'
Het is nog onduidelijk wanneer de beperkingen voor de CT-scanners zullen worden opgeheven en de soepelere regels mogelijk weer van kracht kunnen worden. Tot die tijd moeten reizigers zich voorbereiden op de strengere beperkingen, wat kan leiden tot langere wachttijden en meer ongemakken bij de beveiligingscontrole op luchthavens. Ondertussen experimenteren luchtvaartbedrijven wereldwijd steeds meer met biometrische scans ter vervanging van fysieke paspoortcontroles, om zo de wachtrijen in te koten. Het eerste land dat dit officieel invoert, is Singapore.