McDonald's geeft toe: prijzen zijn te hoog
McDonald's erkent dat de prijzen van zijn producten momenteel te hoog zijn. Daarom gaat de fastfoodgigant inzetten op kortingsacties, om zo weggelopen klanten terug te lokken. Voor het eerst sinds de coronaperiode ziet McDonald's zijn verkoopcijfers dalen, meldt BBC.
Tijdens de pandemie verhoogde McDonald's zijn prijzen aanzienlijk, wat leidde tot klachten van klanten. De gemiddelde prijs van een Big Mac in de VS is nu 5,29 dollar, een stijging van 21 procent sinds 2019, wat in lijn is met de inflatie. De bekende fastfoodketens verhoogde de prijzen van belangrijke items sneller dan zijn concurrenten, wat consumenten bewust heeft gemaakt van de prijsverschillen. Dit leidt nu tot een dalende verkoop. De daling wordt ook beïnvloed door zwakke vraag in de VS, Frankrijk en prijsoorlogen in China.
McDonald's heroverweegt daarom zijn prijsstrategie, zoals nieuwe kortingsacties, om de verkoopdaling te stoppen. Een voordeel hiervan is een maaltijd voor slechts 5 dollar. Ook werkt het bedrijf samen met andere franchisenemers om de nodige aanpassingen te maken. De fastfoodketen erkent dat lagere inkomensklanten bijzonder hard worden getroffen en dat het verlies van deze kopers niet wordt gecompenseerd door rijkere huishoudens die naar goedkopere opties overstappen.