'Elektrische auto's zo goed als onverkoopbaar'
De vraag naar elektrische auto's in Duitsland is drastisch gedaald na het wegvallen van Duitse subsidies. Als gevolg hiervan weigeren steeds meer autohandelaren gebruikte elektrische voertuigen in te nemen, omdat de verkoopkansen minimaal zijn. Volgens een recente enquête van het vakblad "kfz-betrieb" en Vogel Research accepteert meer dan twee derde van de autohandelaren geen gebruikte elektrische auto's meer als inruil.
Uit de enquête blijkt dat 68,7 procent van de autohandelaren geen gebruikte elektrische auto's meer inruilt, terwijl 51,1 procent aangeeft dat deze voertuigen "zo goed als onverkoopbaar" zijn. Dit heeft geleid tot een zorgelijke situatie waarin handelaren forse kortingen moeten geven om deze auto's überhaupt te kunnen verkopen. Gemiddeld wordt er 27 procent korting gegeven op de oorspronkelijke verkoopprijs, wat de winstmarges drastisch beïnvloedt.
In juni 2024 gaf 80,2 procent van de ondervraagde handelaren aan verlies te lijden op de verkoop van gebruikte elektrische voertuigen. 61,1 procent rapporteerde "hoge verliezen" en 19,1 procent sprak van "lichte verliezen". Een recente test van de ADAC met verschillende inkoopplatforms toont aan dat veel platforms geen aanbod deden voor elektrische voertuigen of aanzienlijk onder de geschatte waarde bleven.
Hoewel de belangstelling voor elektrische voertuigen toeneemt, geldt dit voornamelijk voor modellen die niet ouder zijn dan een jaar. Dit is slecht nieuws voor eigenaren van leaseauto's die vaak twee tot drie jaar oud zijn en moeilijk verkoopbaar blijken te zijn. De hoge prijzen en de angst voor verouderde technologie houden consumenten tegen.
Autofabrikanten zoals BMW en Audi proberen hun handelaren te ondersteunen door trainingsprogramma's aan te bieden die gericht zijn op de verkoop van gebruikte elektrische voertuigen. Mercedes biedt vijf jaar garantie op geselecteerde modellen om vertrouwen te wekken bij kopers. VW heeft aangekondigd elektrische voertuigen langer in hun eigen portfolio te houden en aantrekkelijk leaseaanbod voor gebruikte elektrische auto's te creëren.
Verkoop elektrische auto's stort in
Wereldwijd loopt de vraag naar stekkerauto's loopt terug. Bijna 30 procent van de EV-rijders wereldwijd overweegt om terug te gaan naar een ouderwetse benzine- of dieselauto. Dit blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau McKinsey, dat 30.000 EV-rijders uit vijftien landen ondervroeg. De belangrijkste reden? De teleurstellende laadinfrastructuur.
In de Verenigde Staten is de situatie nog precairder: slechts 9 procent van de Amerikanen is tevreden over de beschikbaarheid van laadpalen. Dit heeft ertoe geleid dat 46 procent van de Amerikaanse EV-rijders overweegt om terug te keren naar een brandstofauto. In Australië ligt dit percentage zelfs op 49 procent. Daartegenover zijn EV-rijders in Japan, Italië, Frankrijk en Noorwegen juist relatief tevreden over hun voertuig.
Ruim de helft van de Duitse eigenaren van elektrische auto's spijt heeft van hun aankoop of lease, blijkt uit een recente YouGov-enquête. Daarom wijzigt Volkswagen zijn koers en gaat opnieuw inzetten op de productie van brandstofauto's, evenals Japanse autogiganten. Uit recent onderzoek blijkt dat veel kopers van Volkswagen de voorkeur geven aan auto's op benzine en diesel boven elektrische voertuigen.
Ook in Nederland worden elektrische auto's flink duurder met het wegvallen van de subsidies, bepaald door het nieuwe kabinet. De subsidies op de aankoop van nieuwe elektrische auto's verdwijnen en vanaf 2025 gaat ook de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen omhoog.