Japanse autogiganten verminderen focus op elektrische auto's
Toyota, Mazda en Subaru aangekondigd dat ze nieuwe, CO2-neutrale verbrandingsmotoren zullen ontwikkelen. De drie Japanse automerken geloven dat de elektrische auto niet de enige oplossing is voor CO2-neutrale mobiliteit.
De drie automerken hebben gezamenlijk aangegeven dat ze de verbrandingsmotoren willen optimaliseren door gebruik te maken van elektromotoren, elektrische aandrijfunits en batterijen. Deze zogenoemde 'multi pathway' benadering weerspiegelt hun overtuiging dat EV's nog niet geschikt zijn voor elk land en elke levensstijl.
De nieuwe motoren zullen niet alleen op benzine draaien. Mazda, Subaru en Toyota zetten ook in op alternatieve brandstoffen zoals biobrandstoffen, synthetische e-brandstoffen en waterstof. Toyota heeft al jaren ervaring met waterstof, niet alleen als energiedrager voor de Toyota Mirai, maar ook als brandstof voor verbrandingsmotoren in circuitauto's.
Desondanks moeten er nog aanzienlijke hindernissen worden overwonnen voordat alternatieve brandstoffen betaalbaar en wijdverbreid beschikbaar zijn. Synthetische e-fuels en waterstof zijn momenteel erg duur en de productie van waterstof blijft inefficiënt. Veel experts zijn het erover eens dat groene waterstof beter kan worden ingezet voor industrie en zeescheepvaart dan voor particulier vervoer.
Bijna eenderde EV-rijders wil terug naar brandstofauto
De ommezwaai lijkt niet voor niets, want er komt steeds meer kritiek op elektrische auto's. Bijna dertig procent van de EV-rijders wereldwijd overweegt om terug te gaan naar een ouderwetse benzine- of dieselauto. Dit blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau McKinsey, dat 30.000 EV-rijders uit vijftien landen ondervroeg. De belangrijkste reden? De teleurstellende laadinfrastructuur.
In de Verenigde Staten is de situatie nog precairder: slechts 9 procent van de Amerikanen is tevreden over de beschikbaarheid van laadpalen. Dit heeft ertoe geleid dat 46 procent van de Amerikaanse EV-rijders overweegt om terug te keren naar een brandstofauto. In Australië ligt dit percentage zelfs op 49 procent. Daartegenover zijn EV-rijders in Japan, Italië, Frankrijk en Noorwegen juist relatief tevreden over hun voertuig.
Ook in Europa loopt de vraag naar stekkerauto's loopt terug. Zo blijkt uit recent onderzoek dat veel kopers van Volkswagen de voorkeur geven aan auto's op benzine en diesel boven elektrische voertuigen. Daarom wijzigt Volkswagen zijn koers en gaat opnieuw inzetten op de productie van brandstofauto's.