Stadsmarkten in gevaar door komst uitstootvrije zones
Markten in Nederlandse steden dreigen te verdwijnen. De oorzaak: uitstootvrije zones. Marktkooplieden geven aan dat er te weinig geschikte en betaalbare elektrische voertuigen beschikbaar zijn, meldt De Telegraaf. Vanaf volgend jaar moeten zij voldoen aan nieuwe milieuregels.
De Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) vraagt om een ontheffing tot 2035, zodat marktkooplieden met hun huidige voertuigen kunnen worden toegelaten in de zero-emissiezones. Enkele steden, waaronder Amersfoort en Groningen, hebben al een ontheffing verleend tot 2030.
Volgens CVAH-voorzitter Louise Wesselius zijn de beschikbare elektrische vrachtwagens en bussen te duur en missen ze laadcapaciteit. "Een nieuwe elektrische truck kost minstens €340.000," zegt Wesselius bij De Telegraaf. Banken zijn terughoudend met financieringen voor deze voertuigen. Daarnaast zijn er te weinig laadpalen op marktterreinen.
De invoering van zero-emissiezones heeft grote gevolgen. Meer dan de helft van de marktkooplieden overweegt te stoppen. Dit zou een grote impact hebben op de lokale markten en het stedelijk milieu in 2030.
Volgens VERN-voorzitter Klaas de Waard wegen de kosten voor elektrische voertuigen niet op tegen de opbrengsten van kleine verkopen, zoals kaas en sokken. Hij stelt dat er onvoldoende elektriciteit beschikbaar is om alle voertuigen in Nederland elektrisch te laten rijden. "We moeten stoppen met wensdenken en realistisch zijn," zegt De Waardt bij De Telegraaf. Hij wijst erop dat zelfs de gemeente Amsterdam onlangs nog dieselvuilniswagens heeft aangeschaft.
Debat in de Tweede Kamer
Aanstaande woensdag wordt in de Tweede Kamer gesproken over de zero-emissiezones. Tijdens een rondetafelgesprek zullen vertegenwoordigers van verschillende organisaties, waaronder gemeenten, BOVAG, en Transport en Logistiek Nederland, hun standpunten delen.