Waren netbeheerders naïef over gevolgen klimaatbeleid Nederland?
Het lijkt erop dat alledaagse activiteiten zoals koken, wassen en auto's opladen in de toekomst niet meer vanzelfsprekend zullen zijn, waarschuwen netbeheerders en andere betrokkenen. Ze benadrukken dat onorthodoxe maatregelen nodig zijn om te voorkomen dat het probleem verergert. Maar hadden de netbeheerders en minister Rob Jetten van Klimaat dit probleem niet al veel eerder moeten zien aankomen? vraagt men zich af bij WNL.
Volgens David Peters, directeur van netbeheerder Stedin, was het probleem inderdaad al langer bekend bij netbeheerders. Hij legt uit dat het lang duurt om infrastructuur te bouwen in Nederland vanwege de regelgeving. Een hoogspanningsstation bijvoorbeeld kan tot wel tien jaar duren om te realiseren, waarvan acht jaar wordt ingenomen door regelgeving.
Hoewel er genoeg plannen zijn voor uitbreiding, liggen veel daarvan nog in de wachtkamer, aldus Peters. Hij benadrukt dat mensen hun gedrag moeten aanpassen, zoals het gebruik van stroom op momenten dat er veel zonne-energie wordt opgewekt.
Energiedeskundige Remco de Boer noemt dit idee "onzin" en vindt het oneerlijk dat de minister de schuld bij consumenten wil leggen. Hij wijst op de uitdagingen van duurzaamheidsplannen, zoals het overstappen van gas naar elektriciteit, wat extra druk legt op het stroomnet.
De provincie Utrecht heeft daarom besloten om deels bij gas te blijven met behulp van hybride warmtepompen om te voorkomen dat de woningbouw stilvalt en om een stroomtekort te voorkomen, aldus gedeputeerde Huib van Essen.