Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden 28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Meerartikelen

Milei
Achtergronden

Wat Nederlandse beleidsmakers kunnen leren van Javier Milei: hoe de woningnood op te lossen

Argentinië heeft een aanzienlijke verandering in de woningmarkt ondergaan na de afschaffing van de huurprijsregulering door de libertaire president Javier Milei. Deze beleidswijziging heeft geleid tot een toename van het woningaanbod en een daling va

Immigratie
Nieuws

Vrees voor toename in asielinstroom Canarische Eilanden

De migratiedruk op de Canarische Eilanden blijft onverminderd hoog en de situatie lijkt in de komende weken verder te escaleren. Dit blijkt uit een intern rapport van de Guardia Civil, geraadpleegd door La Gaceta. Er wordt gewaarschuwd voor een aanzi

WEF
Achtergronden

Senator vreest voor WEF-dominante cultuur: 'Moderne slavernij'

In het Australische parlement heeft senator Malcolm Roberts een scherpe waarschuwing afgegeven over de toekomst die volgens hem dreigt onder het leiderschap van Klaus Schwab en zijn World Economic Forum (WEF). Volgens Roberts leidt het plan van de 'G

Walz
Achtergronden

VP-kandidaat Kamala Harris voerde wet in om tampons voor mannen-wc te verplichten

Minnesota's gouverneur, Tim Walz, heeft de afgelopen dagen veel kritiek gekregen nadat hij werd gekozen als running mate van vicepresident Kamala Harris. De kritiek is gericht op een wet die hij ondertekende, waarin staat dat openbare scholen in Minn

Trump
Nieuws

Wat zeggen peilingen over huidige strijd VS? Analist legt het uit

Donald Trump, de Republikeinse presidentskandidaat, is volgens CNN's hoofd peilingsanalist Harry Enten nog steeds "zeer actief" in de race voor het presidentschap, ondanks dat hij in de huidige peilingen achterligt op vicepresident Kamala Harris. Ent

Ministerie
Achtergronden

Nieuwe plannen Ministerie van Financiën zorgen voor onrust: dit is wat u moet weten

Oud-Kamerlid Wybren van Haga heeft scherpe kritiek geuit op plannen van het Ministerie van Financiën. In een document, geproduceerd door ambtenaren van het ministerie, worden voorstellen besproken die volgens Van Haga de financiële vrijheid van Neder

Faber
Nieuws

PVV-minister over groei overlastgevende asielzoekers: 'Keihard werken aan vrijheidsbeperkende opvang'

Het aantal asielzoekers dat ernstige overlast veroorzaakt, is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Dit heeft geleid tot een zorgwekkende verslechtering van de veiligheidssituatie in en rond het aanmeldcentrum in Ter Apel, zo blijkt uit recente rappor

Auto
Nieuws

Vier auto's uitgebrand binnen één uur in Amsterdam

In de nacht van dinsdag op woensdag zijn in Amsterdam binnen een uur vier auto’s volledig uitgebrand. De branden vonden plaats in de wijken Nieuw-West en Noord, wat leidde tot een verhoogde alertheid bij de autoriteiten. De politie onderzoekt de moge

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Khelif
Achtergronden

Bokser onthult ervaring met Imane Khelif: 'Hij is een man'

De Bulgaars-Nigeriaanse bokser Joana Nwamerue spreekt haar zorgen uit rond de deelname van Imane Khelif aan vrouwenbokswedstrijden. Nwamerue heeft zelf gevochten tegen Khelif en zij beweert dat Khelif over 'mannelijke kracht' beschikt en 'mannelijke

Trump
Nieuws

Donald Trump keert terug op X na lange afwezigheid

Groot nieuws in de online wereld: Donald Trump is terug op het sociale platform X (voorheen Twitter). Trumps eerste tweet kan rekenen op honderden duizenden likes. Met deze terugkeer heeft de Amerikaanse oud-president een groter podium in aanloop naa

Biden
Nieuws

Gevoelige info Hunter Biden jarenlang verzwegen door Amerikaanse overheid

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft jarenlang gevoelige documenten achtergehouden waarin blijkt dat Hunter Biden, de zoon van president Joe Biden, om hulp vroeg bij zijn zakelijke activiteiten. Deze onthullingen komen aan het lich

Rutte
Nieuws

Kort geding tegen Rutte en NAVO krijgt verrassende wending

Het kort geding tegen oud-premier Mark Rutte en de NAVO is van start gegaan bij de rechtbank in Brussel. De zaak, aangespannen door juridisch adviseur Karim Aachboun, draait om een unieke poging om Rutte verantwoordelijk te houden voor vermeende fout

Politie
Nieuws

Joods echtpaar wil weg uit Rhenen na jarenlange intimidatie

Een Joods echtpaar uit Rhenen staat op het punt de stad te verlaten na jarenlange intimidatie en antisemitische uitingen door buurtbewoners. Sinds hun komst in 2019 zijn ze het doelwit geweest van toenemende bedreigingen, die hun hoogtepunt bereikten

Apple
Nieuws

Apple weigert blanke mannen toe te laten bij uniek trainingskamp

Techgigant Apple heeft de inschrijvingen geopend voor haar nieuwste Entrepreneur Camp, een trainingskamp gericht op ondernemers en ontwikkelaars. Maar één ding valt op: het programma richt zich specifiek op 'minderheden'. Dit betekent dat alle bevolk

Zelensky Von der Leyen
Nieuws

Aanhoudingsbevel tegen Oekraïner vanwege Nord Stream-sabotage

Een Duitse rechter heeft een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Vladimir S., een Oekraïense duikinstructeur. Hij wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de sabotage van de gaspijpleidingen die Rusland met Duitsland verbinden. De sabotage

Vrouw
Nieuws

Gents meisje (15) verkracht terwijl ze katten van buren voert

Wat begon als een routineklus om de katten van de buren te voeren, eindigde maandag in een nachtmerrie voor een 15-jarig meisje in Gent. Het slachtoffer werd bij het verlaten van de woning plotseling terug naar binnen geduwd en brutaal verkracht door

Cel
Nieuws

PVV-kabinetslid wil dat vrije criminelen alsnog de cel in gaan

Duizenden veroordeelden lopen momenteel vrij rond vanwege een groot tekort aan gevangenispersoneel. PVV-staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie en Veiligheid) onderzoekt nu een opmerkelijke maatregel om deze crisis het hoofd te bieden: het onderb

asielzoekers
Nieuws

Probleemgroep asielzoekers qua aantallen bijna verdubbeld in jaar tijd

De lijst met asielzoekers die ernstige overlast veroorzaken is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. In de afgelopen maanden merkten medewerkers van de Inspectie Justitie en Veiligheid een sterke toename van geweld en overlast in Ter Apel. Tijdens hun

Oettinger
Nieuws

Voormalig Eurocommissaris gaat aan de slag als lobbyist voor Chinees bedrijf

De Chinese kledinggigant Shein heeft voormalig Eurocommissaris Günther Oettinger ingehuurd om het bedrijf te adviseren over hoe het moet omgaan met het politieke klimaat binnen de Europese Unie. Dit doet Shein in een poging om zijn reputatie te verbe

X
Opinie

Elon Musk en Donald Trump: voor Amerika en tegen online censuur

De aankondiging van het gesprek tussen Elon Musk en Donald Trump deed nogal wat stof opwaaien, niet in de laatste plaats bij de EU dat door middel van een officiële brief probeerde één en ander vooraf aan banden te leggen. Een duidelijker voorbeeld d