Jumbo halveert aantal recepten met vlees en vis
De Nederlandse supermarktketens Jumbo en Plus, net zoals de voedselproducenten Conimex, Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak's, gaan hun verpakkingen aanpassen zodat de helft van de recepten volledig vegetarisch of veganistisch wordt. Dit gebeurt op verzoek van Wakker Dier, meldt AD.
Van juni 2023 tot en met maart van dit jaar voerde de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier een studie uit naar de recepten die vermeld staan op de verpakkingen van producten verkocht in Nederland's vijf grootste supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. De focus lag op recepten die te vinden zijn bij producten zoals maaltijdmixen, sauzen, verspakketten, en verpakkingen van rijst en pasta, waarbij elk product dat een avondmaaltijdrecept op de verpakking had, werd opgenomen in de analyse.
Gedurende deze periode werden 657 recepten onder de loep genomen om te beoordelen in hoeverre ze vlees of vis bevatten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 136 van deze recepten een vegetarisch of veganistisch basisrecept voorstelden. Ongeveer 18% was volledig zonder dierlijke producten waren, wat impliceert dat de overige 82% van de recepten niet vegetarisch is.
Vlees en vis gehalveerd in recepten
In reactie op deze bevindingen kondigen verschillende supermarktketens en voedselmerken nu stappen aan om hun recepten aan te passen. Zo zullen honderden recepten tegen eind 2025, en in het geval van Conimex eind 2026, vegetarisch worden gemaakt. Grand’Italia en Lassie hebben reeds dergelijke veranderingen doorgevoerd. Albert Heijn en Maggi zijn ook van plan om plantaardige opties in hun recepten op te nemen, hoewel zij niet van plan zijn vlees en vis uit de helft van hun recepten te schrappen.
"Deze merken bieden inspiratie voor de consument en demonstreren dat dagelijks koken met vlees niet meer van deze tijd is", verklaart Colin Molenaar van Wakker Dier, aldus AD.
Honig is daarentegen het enige grote merk dat geen verbeteringen heeft toegezegd. Volgens de resultaten van het onderzoek van Wakker Dier bevat meer dan 80% van de recepten op verpakte producten momenteel vlees of vis.
Jumbo stopt met vleesaanbiedingen
Olangs werd bekend dat Jumbo ook stopt met vleesaanbiedingen, als eerste van alle supermarktketens in Nederland. Vanaf eind mei zullen er in al hun vestigingen en online geen promoties meer zijn voor rund-, varkens- en kippenvlees.
Jumbo benadrukt in een statement dat deze beslissing zorgvuldig is genomen. Volgens de supermarktketen past dit in hun streven naar een verschuiving van dierlijke naar plantaardige voeding. Ze stellen dat deze stap alleen mogelijk is als de hele keten stopt met het promoten van vlees.
Begin 2024 schreef Jumbo al voorloper te willen zijn in de zogeheten eiwittransitie: een proces waarin dierlijke eiwitten langzaamaan worden vervangen door plantaardige eiwitten. 'Ook ondersteunt Jumbo actief de zogenoemde eiwittransitie naar een meer plantaardig voedingspatroon. De ambities op dit gebied zijn afgelopen boekjaar opgeschroefd.'
'De ambities op dit gebied zijn afgelopen boekjaar opgeschroefd. Jumbo streeft ernaar dat in 2030 minimaal 60 procent van de door haar verkochte eiwitten afkomstig is van groente, vleesvervangers, noten en peulvruchten.'