BBB hekelt plannen Jumbo om vleesaanbiedingen te schrappen: 'Treft de boeren hard'
De recente beslissing van supermarktketen Jumbo om te stoppen met het aanbieden van kortingen op vlees, heeft bij de BoerBurgerBeweging (BBB) zorgen opgewekt. De BBB reageert kritisch op dit besluit, en wijst op enkele belangrijke punten die nader onderzocht moeten worden.
De Nederlandse supermarkt Jumbo kondigt als eerste van alle supermarktketens aan te stoppen met het aanbieden van kortingen op vers vlees. Vanaf eind mei zullen er in al hun vestigingen en online geen promoties meer zijn voor rund-, varkens- en kippenvlees.
Jumbo benadrukt in een statement dat deze beslissing zorgvuldig is genomen en niet overhaast is genomen. Volgens de supermarktketen past dit in hun streven naar een verschuiving van dierlijke naar plantaardige voeding. Ze stellen dat deze stap alleen mogelijk is als de hele keten stopt met het promoten van vlees.
Begin 2024 schreef Jumbo al voorloper te willen zijn in de zogeheten eiwittransitie: een proces waarin dierlijke eiwitten langzaamaan worden vervangen door plantaardige eiwitten. 'Ook ondersteunt Jumbo actief de zogenoemde eiwittransitie naar een meer plantaardig voedingspatroon. De ambities op dit gebied zijn afgelopen boekjaar opgeschroefd.'
'De ambities op dit gebied zijn afgelopen boekjaar opgeschroefd. Jumbo streeft ernaar dat in 2030 minimaal 60 procent van de door haar verkochte eiwitten afkomstig is van groente, vleesvervangers, noten en peulvruchten.'
Een van de bezorgdheden van de BBB is of boeren daadwerkelijk een betere prijs zullen ontvangen als gevolg van deze verandering. Het is namelijk nog maar zeer de vraag of het vlees dat bij Jumbo wordt verkocht, afkomstig is uit Nederland. Met name bewerkt of samengesteld vlees, zoals slavinken, gepaneerde schnitzels, gehakt, braadworst, enzovoort, heeft niet altijd een herkomstaanduiding. Dit maakt het voor consumenten en boeren lastig om te achterhalen waar dit vlees precies vandaan komt.
"Veel mensen denken, of nemen automatisch aan dat de plannen van Jumbo de Nederlandse boeren ten goede zal komen door mogelijk een betere prijs voor hun producten. Die garantie is er helemaal niet. Het is ook volgens BBB van cruciaal belang dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun harde werk, maar het plan van Jumbo biedt hiervoor geen enkele zekerheid. Bovendien zijn we bezorgd over de toegankelijkheid van vlees voor mensen met een krappe portemonnee. Vlees mag geen luxe worden die alleen voor bepaalde groepen mensen betaalbaar is. Voor veel mensen zijn aanbiedingen de enige manier om vlees een keer op tafel te kunnen zetten. Het stopzetten van deze aanbiedingen treft juist deze groep hard", stelt Caroline van der Plas in een statement.
Het gebrek aan transparantie over de herkomst van het vlees brengt dus twijfels met zich mee over de voordelen die deze verandering met zich mee zou moeten brengen. De BBB roept daarom op tot meer duidelijkheid en transparantie vanuit Jumbo en andere supermarktketens over de herkomst van het vlees dat zij aanbieden. Dit is niet alleen van belang voor de boeren, maar ook voor de consumenten die bewust willen kiezen voor producten van lokale of duurzame oorsprong.