Vincent krijgt straf opgelegd van zijn Tesla na 'fout' gedrag
Trendwatcher Vincent Everts schrok zich dood vorig weekend. Hij mag de autopilot-functie van zijn Tesla een week lang niet gebruiken, omdat hij zijn smartphone aanraakte. De vlogger staat met zijn mond vol tanden, nu hij straf krijgt van zijn eigen stekkerbak.
Op 1 januari nam Everts zijn nieuwe Tesla, model Y, in ontvangst. Maar het bezit verloopt niet zonder incidenten, want sinds vorig weekend heeft zijn auto de autopilot-functie een week lang geblokkeerd.
De reden hiervoor is dat Vincent zijn telefoonscherm aanraakte tijdens het gebruik van deze functie. Dit werd geregistreerd door een interne camera van Tesla. Daarom wordt Everts nu gestraft, onder het mom van 'aanhoudelijk oneigenlijk gebruik'. En dus gaat de functie een week lang op het slot.
"Wat bedoelen ze hiermee? Wat heb ik gedaan?" vraagt Vincent zich af in een videoboodschap op sociale media. "Ik ben gewoon naar de snellader gegaan. Toen hij vol was, heb ik hem gewoon geparkeerd. En nu kan ik hem een week niet gebruiken, zonder enige vorm van uitleg of waarom. En ik heb gewoon voor dat ding betaald, dus dit is heel irritant."
Ik heb deze model Y op 1 januari ontvangen en ik had direct ruzie met de autopilot die bijzonder boos was op mij toen ik mijn smartphone aanraakte wat door de interne camera haarfijn werd geregistreerd. Nu heb ik het blijkbaar vijf keer gedaan en de laatste keer was… pic.twitter.com/1vudVfmt6Z
— Vincent Everts (@vincente) March 17, 2024
Op sociale media is er de nodige verbazing op de harde bestraffing van de Tesla-auto. 'Dit doet mijn auto nou nooit', reageert schrijver Bart Nijman, die een oude benzineauto rijdt. Maar al snel schiet design manager Jelle Prins te hulp. Volgens hem is de Tesla-sanctie meer dan logisch, omdat het nu eenmaal gevaarlijk is om te appen achter het stuur. Ook als de autopilut-functie aan staat.
Problemen met elektrische auto's
Het is niet de eerste keer dat elektrische auto's zorgen voor de nodige ongeregeldheden. Zo zijn ze amper nog te blussen als ze in brand vliegen. Ook gaan ze veel sneller leeg bij lage temperaturen, zoals deze winter regelmatig gebeurde in Scandinavië.
Tot slot werkt ook de cabineverwarming enorm slecht in de winterkou. Hierdoor raakten Zweedse automobilisten in januari onderkoeld bij een grote verkeersopstopping. Hierdoor moesten zelfs hulpdiensten uitrukken om de bevroren automobilisten te helpen.
Desondanks omarmt Amsterdam volop de elektrische voertuigen. De gemeente gaat zelfs een experiment starten waarbij e-bikes op afstand worden afgeremd bij drukke kruispunten, scholen en andere kwetsbare punten. Het doel hiervan is om de verkeersveiligheid te bevorderen.