Jumbo stopt met vleesaanbiedingen; gaat inzetten op eiwittransitie naar plantaardig voedsel
De Nederlandse supermarkt Jumbo kondigt als eerste van alle supermarktketens aan te stoppen met het aanbieden van kortingen op vers vlees. Vanaf eind mei zullen er in al hun vestigingen en online geen promoties meer zijn voor rund-, varkens- en kippenvlees.
Jumbo benadrukt in een statement dat deze beslissing zorgvuldig is genomen en niet overhaast is genomen. Volgens de supermarktketen past dit in hun streven naar een verschuiving van dierlijke naar plantaardige voeding. Ze stellen dat deze stap alleen mogelijk is als de hele keten stopt met het promoten van vlees.
Begin 2024 schreef Jumbo al voorloper te willen zijn in de zogeheten eiwittransitie: een proces waarin dierlijke eiwitten langzaamaan worden vervangen door plantaardige eiwitten. 'Ook ondersteunt Jumbo actief de zogenoemde eiwittransitie naar een meer plantaardig voedingspatroon. De ambities op dit gebied zijn afgelopen boekjaar opgeschroefd.'
'De ambities op dit gebied zijn afgelopen boekjaar opgeschroefd. Jumbo streeft ernaar dat in 2030 minimaal 60 procent van de door haar verkochte eiwitten afkomstig is van groente, vleesvervangers, noten en peulvruchten.'