Elektrische taxi's staan elke dag uur in de rij voor laadpaal New York
De elektrische taxi's in New York kampen met grote problemen. Het stedelijke laadnetwerk kan het aantal elektrische auto's niet bijbenen, dat sinds vorig jaar explosief toeneemt vanwege lokaal milieubeleid. Daarom is er een groot tekort aan laadpalen in de stad. Bij een uitschieter op Coney Island staan de taxi's gemiddeld één uur per dag in de rij voor een laadbeurt.
Er zijn grote problemen met de laadinfrastructuur voor elektrische auto's in New York. Het aantal elektrische taxi's neemt in rap tempo toe, waardoor er nu veel te weinig laadplans zijn. Dit levert grote problemen op, zeker nu de stekkerauto's vaker moeten worden opgeladen vanwege de koude temperaturen.
Vorig jaar besloot het New Yorkse stadsbestuur dat nieuwe taxi's bij Uber en Lyft alleen nog maar elektrisch mogen zijn. Dit had te maken met milieu- en klimaatdoelstellingen. Maar vanwege de dichte bebouwing in New York kunnen veel taxichauffeurs hun stekkerauto niet voor de deur opladen. Daarom zijn ze aangewezen op publieke laadstations.
Maar dit is niet zonder problemen. Bij een Tesla Supercharger op Coney Island staan veel taxi's gemiddeld een uur per dag in de rij, meldt InsideEVs. Daarna duurt het nog een half uur om de accu naar 80 procent te krijgen, waarmee een volledige laadbeurt in totaal anderhalf uur in beslag neemt.
Veel taxi's zijn aangewezen op deze laadplek op Coney Island. Er zijn namelijk weinig andere laadplekken in de buurt. Een rit naar een andere Tesla Supercharger duurt zo'n 40 tot 60 minuten vanaf Coney Island.
Het is verboden om je auto verder op te laden dan 80 procent. Als automobilist krijg je één dollar boete voor elke minuut dat je auto daarna nog aan de laadpaal blijft. Deze regel heeft Tesla ingesteld om de lange wachtrijen voor de laadpalen tegen te gaan.
Stekkerauto's in de problemen
's Winters komen stekkerauto's regelmatig in de problemen. Deze maand kwamen er meerdere Tesla's vast te zitten bij laadstations in Chicago. Vanwege de vrieskou werden de accu's niet meer opgeladen, waardoor de auto's niet verder konden rijden. Zelfs na zes tot acht uur laadtijd kwamen de Tesla's soms geen meter vooruit.
Vorige week was het extreem koud in Chicago, met temperaturen tot aan -20 graden. Dit had directe gevolgen voor de eigenaren van elektrische auto's in de stad. Een parkeerplaats liep daar vol met elektrische auto's, die niet konden worden opgeladen.
Vanwege de kou was de accu onbruikbaar geworden. Uit recent onderzoek van Recurrent blijkt dat de accucapaciteit van achttien populaire elektrische automodellen, zoals Tesla, kan afnemen tot wel 70 procent bij temperaturen onder nul.
Grote problemen in Noord-Europa
Ook elders in het Westen leidt de extreme kou tot grote problemen met elektrische voertuigen. Al een maand lang worden er minstens twintig busritten geschrapt in de Zweedse regio Gävleborg. Dit komt doordat de onlangs aangekochte elektrische stadsbussen onbruikbaar zijn in het koude winterweer. Ook in de Noorse hoofdstad Oslo zijn er grote gaten in het ov-netwerk omdat de elektrische stadsbussen niet meer functioneren.
Ook elektrische auto's kampen met grote problemen in Scandinavië vanwege het koude winterweer. Zo veroorzaakte een sneeuwstorm deze maand een grote verkeersopstopping in het zuiden van Zweden. Maar door het lange stilstaan raakten elektrische automobilisten onderkoeld in hun eigen auto. Er werd namelijk niet genoeg cabinewarmte gegenereerd door hun elektrische motor. Uiteindelijk moesten hulpdiensten en zelfs het leger uitrukken om automobilisten te evacueren.
Ook elders in Europa, zoals Groot-Brittannië en België, zijn er klachten over de korte batterijduur van stekkerauto's in het winterweer. De Zweedse politicus Carl-Erik Stjernvall vraagt zich daarom af of de autofabrikanten niet de wet overtreden, door auto's te fabriceren die ongeschikt zijn voor normale leefomstandigheden.
"Volgens de wetgeving moet het in een land verkochte product werken onder de daar geldende omstandigheden. Hier in Zweden hebben we winterweer en op sommige plaatsen arctische temperaturen, en dan moeten de auto’s het wel aankunnen", vertelt hij bij NyTeknik.