BBB pleit voor meer onafhankelijk nieuws en culturele programma's op de NPO

BBB-Kamerlid Mona Keijzer heeft tijdens het Begrotingsdebat Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2024 gepleit voor een hervorming van de NPO. De partij is van mening dat de focus bij de NPO meer moet komen te liggen bij onafhankelijk nieuws, culturele programma's en regionaal nieuws. Op die manier kan de publieke omroep er weer voor iedere Nederlander zijn.
BBB is niet bepaald blij met invulling van de NPO. Er gaat komend jaar bijna 1,2 miljard euro naartoe, maar wat krijgt de Nederlander ervoor terug? "Er gaat inmiddels een aanzienlijke hoeveelheid geld naar de NPO. Het totale geactualiseerde budget is 1,2 miljard euro, de Ster-inkomsten worden geraamd op 181 miljoen en in de algemene reserve zit ongeveer 200 miljoen aan geld. Dat is best veel. De vraag is vervolgens wat je ervoor krijgt en hoe dat wordt gewaardeerd. Bij het rapport van de commissie-Van Geel zat een onderzoek naar kijk- en luistergedrag. Daar komt wat de BBB betreft geen rooskleurig beeld uit. In de top 3 van radiozenders komt niet één publieke radiozender voor. De top 3 zijn namelijk 538, Qmusic en Sky Radio. Voor tv is het beter. NPO 1 is het meest bekeken, maar daarnaast staan in de top 3 RTL 4 en SBS6. 27 procent van de Nederlanders maakt dagelijks gebruik van de tv-zenders van de NPO, een derde nooit. 18 procent luistert dagelijks naar de radiozenders van de NPO, de helft nooit", aldus Keijzer.
Een onderzoekscommissie (Van Geel) stelde eerder dat er drie voorwaarden ten grondslag liggen aan de publieke omroep (eigenheid, herkenbaarheid en inhoud), maar BBB stelt dat die drie voorwaarden niet of nauwelijks terugkomen bij de NPO. "De commissie-Van Geel komt tot de conclusie dat meer omroepen niet de weg zijn en kiest voor een verdere integratie — lees: fusie — tot zes omroepen. Ik houd mijn hart een beetje vast voor de strijd die zal losbarsten op het Media Park. Wat resteert er dan nog van de oorspronkelijke bedoeling van het stelsel dat ooit aansloot bij een verzuilde samenleving en daardoor een vanzelfsprekende eigenheid, herkenbaarheid en worteling had? De BBB is van mening dat de NPO met dit voorstel van de commissie nog verder komt af te staan van het evenwicht dat er volgens het huidige bestel zou moeten zijn tussen de collectiviteit, de wettelijke mediaopdracht en de eigenheid via de missies van verenigingen. En ja, er worden mooie programma's gemaakt, maar wij zijn vaak het spoor bijster bij het vaststellen welk programma bij welke omroep hoort, en zien dezelfde soort programma's bij de commerciëlen."
Tijdens het debat liet Keijzer tot slot weten hoe de NPO, in de ogen van BBB, in de toekomst er weer voor iedere Nederlander kan zijn. "De BBB heeft een voorkeur voor een NPO die zich meer moet gaan toeleggen op onafhankelijk nieuws en mooie culturele programma's, waarbij er nadrukkelijk aandacht moet zijn voor regionaal nieuws en regionale cultuur."