De nieuwe koers wordt woensdag aangekondigd door Apple-topman Tim Cook. 'Bij Apple vinden we dat klimaatverandering één van de meest urgente prioriteiten ter wereld is en we willen graag ons steentje bijdragen', schrijft hij op X. Daarom wil het bedrijf voortaan ook 'CO2-neutrale producten' op de markt gaan brengen, met als primeur de nieuwe Apple Watch.
De techgigant houdt zich al langer bezig met de strijd tegen klimaatverandering. Naar eigen zeggen draaien Apples kantoorgebouwen al volledig op 'schone elektriciteit' . Nu doet Apple een aantal nieuwe beloften in een promovideo.
- Voor het eerst CO2-neutrale producten. Vanaf 2030 wil Apple al zijn producten CO2-neutraal hebben.
- Geen leer meer in horlogebandjes of accessoires.
- Geen plastic meer in verpakkingen per 2025.
- Meer producten worden geleverd per schip dan per vliegtuig.
- Meer gerecyclede materialen gebruiken
- Gebruik van duurzame energie voor sommige horlogeproducties, maar ook voor bedrijfskantoren, datacentra en winkels.
- Een belofte om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 75 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2015.
- Een belofte om alleen CO2 uit te stoten als het echt niet anders kan, en dan wel in ruil voor "hoge kwaliteit".
- Een nieuwe tool in de Home-app, "Grid Forecast", die gebruikers waarschuwt wanneer er groene stroom beschikbaar is.
Maar er klinkt ook kritiek op Apple. 'De echte specialiteit van Apple Inc. is niet de consumententechnologie. Het is marketing. Weinig andere ondernemingen in de geschiedenis van de mensheid zijn erin geslaagd mensen op zo’n grote schaal efficiënt van hun geld te scheiden', analyseert journalist Mark Gongloff bij The Washington Post.
In juni werd bekend dat Apple zijn eigen VR-bril op de markt gaat brengen, de Vision Pro. Volgens experts zal een soortgelijke bril op termijn 'vrijwel zeker' de smartphone gaan vervangen. Maar er zijn ook zorgen om de bril, zoals een enorme privacy-inperking van de gebruikers. Critici vrezen op termijn voor een 'digitale dictatuur'.