Het verbod geldt vanaf begin september. De openbare deelstep die door iedereen gehuurd kan worden is dan niet meer toegestaan. Particulier gebruik mag nog wel. Mensen vinden de step fijn vanwege de mobiliteit die het geeft en omdat het goed zou zijn voor het milieu,
Het stadsbestuur bekritiseert echter step-gebruikers vanwege de ongelukken en omdat ze hun steps zouden laten rondslingeren. Ze liggen vaak los op straat omdat mensen ze niet in de juiste vakken neerzetten. Daarnaast is ook het gebruik van een helm niet verplicht wat de steps nog gevaarlijker maakte.
De aanbieders voegen zich naar het verbod. Ze zijn begonnen hun steps op te pikken en vervoeren ze naar andere steden. 'We pikken er ongeveer vijfhonderd per week op. Die verhuizen we naar andere steden waar we de aanbesteding hebben gewonnen zoals Bordeaux," zegt een woordvoerder van het Nederlandse Dott tegen het AD.
In Nederland kan de elektrische deelstep nog niet eens legaal rondrijden. Toch rijden volgens Legaalrijden.nl bijna 100.000 deelsteps al illegaal in ons land. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers had voor de val van het kabinet plannen voor een wet om de deelstep voor 2025 mogelijk te maken. De branchevereniging zag echter weinig in de plannen van de minister. 'Er worden zoveel eisen gesteld dat ik verwacht dat er weinig nieuwe voertuigen op de weg komen', zei een woordvoerder van de branche.