Loodgieters, timmermannen en tal van andere ondernemers die nog in dieselbusjes rijden zijn vanaf 2025 in tientallen gemeenten niet meer welkom met hun dieselbusjes. Het klimaatbeleid van de overheid forceert deze ondernemers om over te gaan op elektrisch rijden. Maar het beleid van de overheid werkt nog stroef: slechts 1,4 procent van de busjes in Nederland is elektrisch.
De reden waarom ondernemers achterblijven? De hoge kosten en ook de praktische toepassing. "Een overstap naar elektrisch is niet zomaar gedaan, zo moet er een laadstation op het terrein komen en moet er gekeken worden waar en wanneer medewerkers hun wagen kunnen opladen", aldus een medewerker van ING Lease tegen de Telegraaf.
De ING stimuleert daarom ondernemers om snel en verstandig over te stappen naar elektrische voertuigen, dit omdat de gevolgen in 2025 groot kunnen zijn voor veel ondernemers - ook voor ondernemers buiten de Randstad. "Al zeker dertig gemeenten in Nederland hebben aangegeven per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te voeren en dat worden er alleen maar meer. Bouwbedrijven krijgen daarnaast te maken met het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Als een gemeente of opdrachtgever dit convenant tekent, betekent het dat je vanaf 2028 met je dieselbus niet meer op de bouwplaats mag komen. En van alle bestelauto’s die in Nederland rondrijden, is 30 procent werkzaam in de bouwgerelateerde wereld."