Onderwijs moet niet ‘inclusiever’ worden maar zichzelf opnieuw uitvinden
Afgelopen week lanceerde LAKS (scholierenorganisatie) een taalgids om het taalgebruik op scholen ‘inclusiever’ te maken. Leraren zouden kinderen niet meer mogen groeten met ‘jongens en meisjes’. Een zoveelste instantie of organisatie die van onze samenleving een rubberentegelparadijs wil maken waar niemand – maar dan ook écht niemand – zich gekwetst mag voelen. Kinderen worden op deze gevormd tot grijze muizen die, voordat ze überhaupt droog achter de oren zijn, al moeten gaan nadenken over hoe zij zichzelf identificeren en wat ze wel/niet mogen zeggen. Kinderen moeten kind kunnen zijn zonder vermoeid te worden met onderwerpen waar zij nog helemaal niet aan toe zijn. Bovendien worden kinderen op school met name klaargestoomd om te presteren en produceren en is er te weinig oog voor waar het leven daadwerkelijk om draait. Er is sprake van een spirituele leegte in het onderwijs. Voor mij was het al langer duidelijk en is het afgelopen week nog duidelijker geworden: het onderwijs moet drastisch op de schop.