Vrijdagavond is er ophef ontstaan over talkshow Op1. In een uitzending noemde presentatrice Natasja Gibbs Israël een "apartheidsregime". Ze trok een vergelijking met Iran, waar het regime momenteel tieners en twintigers vermoordt vanwege hun vrijheidsdemonstraties. Ook haar collega Nadia Moussaid ging in op de vergelijking.
Al tijdens de uitzending ontstond er verontwaardiging over de vergelijking van Gibbs en Moussaid. Columnist Jan Dijkgraaf maakte maandag in een open brief bekend een klacht in te dienen over omroep BNNVARA, onder wiens vlag Gibbs en Moussaid allebei opereren voor Op1. In dezelfde brief riep Dijkgraaf zijn lezers op om hetzelfde te doen. Dit kon bijvoorbeeld door zijn briefje te kopiëren en op te sturen naar de Ombudsman van de NPO, stelde hij voor.
Maar de Ombudsman, Margo Smit, is hiervan niet gediend. In een nieuwe column vraagt zij de lezers 'zich wat minder snel te laten oproepen om andermans klacht copy-paste over te nemen'. Ze legt uit dat 'de soms honderden identieke publieksmails aan de ombudsman' haar veel werk kosten, en dat alleen de hoeveelheid klachten 'nooit als enige doorslaggevend' zal zijn bij het beoordelen. Ze legt uit: 'Alsof méér mails ook méér indruk maken.'
Wel benadrukt ze: 'Bij Team Ombudsman worden klachten gelijkwaardig en serieus bekeken, ook de uwe als u zich aansluit bij de klacht van iemand anders.' Aan persbureau ANP heeft Smit laten weten klachten binnen te krijgen over Op1.
'Wat is er veranderd?'
De mediadirecteur van Ongehoord Nederland (ON!), Peter Vlemmix, zegt de oproep van Smit maar moeilijk te kunnen begrijpen. Hij merkt op dat na een uitzending van ON! in september er in de media uitgebreid werd gesproken over de hoeveelheid klachten die waren ingediend bij de ombudsman. Uiteindelijk besloot de Ombudsman de omroep een tweede financiële sanctie op te leggen van tienduizenden euro's.
'Dat is apart. Aantal klachten is voor NPO Ombudsman nu ineens niet heel relevant meer. Maar in september meldde ze nog aan de pers dat er “een record van 1700 klachten” tegen ON! was. Wat is er veranderd?' schrijft Vlemmix.
Ook Dijkgraaf is kritisch: 'Die "honderden identieke mails" vond de Ombudsman overigens geen enkel probleem toen ze over Ongehoord Nederland gingen. Toen bracht ze pro-actief het nieuws over 1700 klachten naar buiten.'