'Waarom islamisering van de samenleving zo'n existentieel probleem is'
In een tijd waarin de wereld steeds meer globaliseert en grenzen vervagen, rijst de vraag: hoe ver kunnen we gaan in het verwelkomen van andere culturen zonder onze eigen identiteit te verliezen? Dit is een vraag die steeds relevanter wordt in het licht van de huidige migratiecrisis in Europa. Een docent geschiedenis heeft een krachtige boodschap voor Europa: "Europa, word wakker!"
Zijn waarschuwing is gebaseerd op een diepgaande analyse van de geschiedenis en de huidige geopolitieke situatie. "Je bent nog niet gedoemd, maar in de hele wereldgeschiedenis is er nog nooit een beschaving geweest die haar deuren zo heeft geopend voor een andere beschaving die openlijk vijandig tegenover haar staat."
De docent neemt zijn leerlingen mee terug in de tijd, naar de vroege middeleeuwen, toen de islamitische legers Europa probeerden binnen te dringen."In mijn boeken, omdat ik over geschiedenis schrijf, heb ik het over hoe Europa met hand en tand vocht om te voorkomen dat de islam Europa binnenkwam en veroverde. Dat was een van de grote plannen die eeuw na eeuw vanuit het oosten kwamen."
Hij verwijst naar de Slag bij Poitiers in 732, waar de Franken onder leiding van Karel Martel de islamitische legers een halt toeriepen, en de Slag bij Wenen in 1683, waar de Ottomaanse Turken werden verslagen.
Deze historische veldslagen waren niet slechts militaire confrontaties, maar symboliseerden een bredere strijd om de Europese identiteit en waarden te beschermen."De Turken probeerden Constantinopel binnen te dringen. Wenen in 1683, en daarvoor gingen de moslims, zoals ik al zei, naar Tours in Frankrijk, en in 732, duizend jaar later, was dit een daadwerkelijk doel."
Vandaag de dag lijkt Europa echter een andere koers te varen. "En nu zegt West-Europa: oh, dat doet er niet toe, het was allemaal een misverstand, kom maar binnen." De historicus uit zijn bezorgdheid over de huidige migratiepolitiek in Europa, waarbij grote aantallen migranten uit islamitische landen worden verwelkomd zonder voldoende aandacht voor de mogelijke gevolgen.
Hij benadrukt dat het probleem niet ligt bij de individuele migranten, maar bij de ideologie die sommigen van hen met zich meebrengen."Het is niet mijn punt om te beweren dat deze specifieke migrant je wil veroveren, misschien niet, misschien zoekt hij een goed leven, dat begrijp ik, en dat maakt het ingewikkeld." Het probleem, zo stelt hij, is dat binnen deze demografische groep een kern van vijandigheid jegens christenen en zogenaamde ongelovigen bestaat, evenals een imperatief om de wereld te veroveren in naam van de jihad voor Allah.
De historicus wijst op een fundamenteel verschil in wereldbeeld tussen de islamitische en westerse beschavingen."Ze zien zichzelf nooit als de slechteriken, dit is een van de problemen met alle conflicten, ze zijn geen slechteriken, ze zijn de goeden in hun ogen, jij bent de slechteriken omdat je ongelovigen bent en ze proberen je het licht van de islam te brengen." Dit morele superioriteitsgevoel maakt het moeilijk om tot een wederzijds begrip te komen.
Over de #islamisering van onze samenleving en waarom het een existentieel probleem is: zelden legde iemand het zo goed uit! 👏🏻💪🏻 Dit verdient 4,5 min. van uw tijd. 👇🏻 pic.twitter.com/EqUTWCz4ip
— Sam van Rooy MP (@SamvanRooy1) August 1, 2024