Straks weer 130 km/u op snelweg? 'Niet waarschijnlijk'
Het nieuwe kabinet heeft plannen aangekondigd om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 km/u, waar mogelijk. Maar of dit echt haalbaar is, betwijfelt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft enorm. Bij 24Cars stelt hij dat de ophoging van het snelheidslimiet grote zorgen met zich meebrengt.
Het nieuwe kabinet wil de maximumsnelheid op snelwegen opnieuw verhogen naar 130 km/u, waar mogelijk. Maar is dit ook haalbaar? Eerder werd al bekend dat de herinvoering erg lastig zal worden vanwege de huidige milieu- en stikstofregels, en ook hoogleraar Bert van Wee toont zich kritisch. Volgens hem wegen de voordelen van een dergelijke maatregel niet op tegen de maatregel, vertelt hij bij 24Cars.
Volgens Van Wee leiden hogere snelheden tot een toename van ongelukken en files. Dit komt respectievelijk doordat auto's bij hogere snelheden meer afstand moeten houden, en voertuigen dan onderling grotere snelheidsverschillen hebben.
Ook op milieuvlak ziet Van Wee duidelijke nadelen. "Een auto gebruikt meer brandstof per kilometer als je harder rijdt,” legt hij uit bij 24Cars. “Heel veel auto's gebruiken bijvoorbeeld 1,5 liter per 100 kilometer meer als je 130 rijdt dan wanneer je 100 rijdt.” Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel het milieu als de kosten voor automobilisten, aldus Van Wee.
Daarnaast speelt de stikstofproblematiek een grote rol. De huidige snelheidslimiet van 100 km/u werd ingevoerd om de stikstofuitstoot te verminderen en juridische ruimte te creëren voor bouwprojecten. “Als we nu weer naar 130 km/u gaan, kunnen die projecten mogelijk niet doorgaan,” stelt de hoogleraar bij 24Cars.
Van Wee verwacht dat het kabinet bij het verhogen van de snelheidslimiet tegen verschillende obstakels zal aanlopen, zoals de stikstofregels en verkeersveiligheid. Hij voorziet daarom niet dat op veel trajecten de snelheid naar 130 km/u zal worden verhoogd.