Rekeningrijden van de baan bij komst nieuw kabinet
Door rekeningrijden in Nederland lijkt een streep te zijn gezet. Dit werd duidelijk tijdens een debat woensdag, waarin de PVV, NSC en BBB aangaven geen voorstander te zijn van deze maatregel.
Tijdens het debat bleek dat de PVV, NSC en BBB, die samen een belangrijke rol spelen in de toekomstige coalitie, geen heil zien in de invoering van rekeningrijden. De VVD is de enige coalitiepartij die voorstander lijkt te zijn, maar heeft niet voldoende steun van de andere partijen.
Nederland loopt hierdoor mogelijk miljarden euro's uit het Europese coronaherstelfonds mis. Deze fondsen zijn beschikbaar voor lidstaten die hervormingsplannen indienen met vergroeningsmaatregelen. Voormalig minister van Financiën, Sigrid Kaag, waarschuwde eerder dat het uitstellen van de kilometerheffing kan leiden tot het mislopen van deze financiële steun.
Het demissionaire kabinet stelde voor om vanaf 2030 per kilometer te gaan betalen. Dit voorstel was deels ingegeven door de toename van elektrische voertuigen, die minder wegenbelasting betalen. Volgens demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, zou dit systeem eerlijker zijn omdat alle automobilisten bij zouden dragen aan de kosten voor infrastructuur.
Met de PVV en beoogd minister Barry Madlener op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, lijkt rekeningrijden niet door te gaan. De PVV, NSC en BBB wijzen erop dat automobilisten buiten de Randstad disproportioneel worden getroffen door een kilometerheffing vanwege de grotere afstanden en het minder dekkende openbaar vervoersnetwerk in deze gebieden.