Moslimpartij Denk eist alcoholvrije Heineken-reclame bij Amsterdams jubileum
Volgend jaar viert de stad Amsterdam zijn 750-jarig bestaan. Reden voor een feestje, vindt het stadsbestuur, en dus vinden er vanaf oktober veel festiviteiten plaats. Maar moslimpartij Denk ziet een probleem: de hoofdsponsor is bierbrouwerij Heineken. Daarom wil Denk dat Heineken alleen mag aanblijven als er enkel reclame komt voor alcoholvrij bier. Dit schiet in het verkeerde keelgat van rechtse fracties, maar burgemeester Halsema belooft ernaar te kijken.
Naar verluidt betaalt Heineken zo'n 750.000 euro aan de gemeente Amsterdam voor de festiviteiten. Hiermee is een groot financieel gat gedicht, wat een opluchting is voor het stadsbestuur.
Maar vooral Denk heeft gemengde gevoelens over het sponsorschap. Volgens fractievoorzitter Sheher Khan is alcohol een 'harddrug' en veroorzaakt het kanker. Daarom wil hij dat Heineken tijdens de festiviteiten alleen mag adverteren met alcoholvrij bier. Deze mogelijkheid gaat burgemeester Femke Halsema onderzoeken, zei ze donderdagavond tijdens het raadsdebat.
'Bier is lekker'
Dit schiet in het verkeerde keelgat van rechtse fracties als VVD en JA21. "Bier is lekker en gezellig", reageert raadslid Cas van Berkel, van de laatstgenoemde partij. "Het brengt mensen tot elkaar en het heeft mede aan de wiegen staan van onze open samenleving, waarvan verschillende standen niet of nauwelijks sprake is. De biercultuur gaat vele eeuwen, millennia zelfs terug, en ieder zichzelf respecterend land met een bruisend uitgaansleven heeft minimaal één eigen brouwerij.
Van Berkel erkent dat te veel drinken ongezond is, maar dat gezelligheid juist een goede uitwerking heeft. Daarom vindt hij Heineken een geweldige sponsor voor het 750-jarige jubileum van de hoofdstad.
"Heineken komt uit Amsterdam, Heineken hoort bij Amsterdam, en samen gaan we er een heel leuk feestje van maken waar iedereen welkom is. En fundamenteel moeten we ons wellicht ook afvragen wat voor samenleving we willen zijn. Willen we een open samenleving zijn waar zelfbewuste burgers zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun daden? Of doen we de luikjes dicht, richten we ons op de minst verdraagzame en gooien we alles wat onze maatschappij de moeite waard maakt - onze vrijheid - weg?" besluit hij.
JA21 is geen gratis bier-partij, maar wanneer @DENK alcohol een harddrugs noemt en het hoofdsponsorschap van @Heineken voor het 750-jarig bestaan van #Amsterdam op de agenda zet als een probleem, dan zijn wij 100% team-alcohol. #JA21-Raadslid @casvanberkel in de raad👇 pic.twitter.com/8sUt6IDVty
— JA21 Amsterdam (@AmsterdamJa21) May 23, 2024