Duurzaamheid stimuleren, niet afdwingen
In de recente commissievergadering, op 19 maart jongstleden, van de gemeente Eindhoven hebben partijen aan de linkerflank een opmerkelijk voorstel op tafel gelegd met als doel om fossiele reclames uit het Eindhovense straatbeeld te bannen. De Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie Eindhoven (JOVD Eindhoven) en de Jonge Fortuynisten (JF) vinden dit een onrealistische en gevaarlijke kijk op onze economie en vrijheden. Geen enkele gemeente zou zich hiermee moeten bemoeien.
Het voorstel is opzettelijk misleidend gemaakt, omdat het zich voordoet alsof het alleen over fossiele uitstoot gaat, maar het gaat veel verder. Het heeft namelijk ook betrekking op dierlijke voedingswaren en leuke vliegvakanties. Hoewel het weinig impact zal hebben op het klimaat – omdat de gemeente niet gaat over reclamekanalen op het internet en televisie – raakt het wel de lokale economie en met name het midden- en kleinbedrijf.
De slager zou namelijk niet meer zijn stukje vlees mogen adverteren en de horeca mag de soep van de dag niet meer aan straat zetten als er room in zit. Bij dergelijke lokale bedrijven is dit voornamelijk hun manier van marketing en dat zouden de partijen aan de linkerflank op slot willen zetten. Hierdoor zullen dit soort bedrijven een zwakkere positie in de markt hebben tegenover de bedrijven die links wel goedkeuren.
Sterker nog, het voorstel zou zelfs duurzame reclames van bedrijven als Shell verbieden puur omdat ze connecties hebben met olie en gas. De redenatie hierachter is dat dit soort reclames worden gezien als ‘greenwashing’. De Partij voor de Dieren (PvdD) beweert dat het overgrote merendeel van het marketingbudget naar groene reclames gaat en maar een relatief kleine besteding van het totale budget naar groene energie. Op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad krom, maar de PvdD mist de essentie van marketing.
Het idee van marketing is het creëren van nieuwe markten. De samenleving moet eerst afweten of interesse hebben in een product of dienst, voordat een bedrijf dit kan aanbieden. Dit geldt dus ook voor de verkoop van groene energie. Het voorstel zal op termijn hun eigen doelen belemmeren. Energiebedrijven moeten gewoon reclames kunnen maken voor duurzame alternatieven zoals waterstof.
Kortom, het verbod op fossiele reclames doet meer kwaad dan goed. Het is een maatregel die de economische vrijheid beperkt en zal een zware klap toebrengen aan het lokale MKB. In plaats van alles maar te verbieden moet de overheid zich minder bemoeien met de economie.
-----------------------
Dit artikel is geschreven door Cas Theuws bestuurslid Politiek van JOVD Eindhoven en Damian Dassen vicevoorzitter van de Jonge Fortuynisten