Elektrische Tesla's gestrand bij laadpalen door vrieskou
Vorige week is het flink misgegaan in Chicago. Daar kwamen meerdere Tesla's vast te zitten bij de laadstations. Vanwege de vrieskou werden de stekkerauto's niet meer opgeladen, waardoor ze niet verder konden rijden. Zelfs na zes tot acht uur laadtijd kwamen de Tesla's geen meter vooruit.
Vorige week was het extreem koud in Chicago, met temperaturen tot aan -20 graden. Dit had directe gevolgen voor de eigenaren van elektrische auto's in de stad. Een parkeerplaats liep daar vol met elektrische auto's, die niet konden worden opgeladen. Vanwege de kou was de accu onbruikbaar geworden. Uit recent onderzoek van Recurrent blijkt dat de accucapaciteit van achttien populaire elektrische automodellen, zoals Tesla, kan afnemen tot wel 70 procent bij temperaturen onder nul.
Dit was te merken in Chicago. Een eigenaar vertelt bij Fox News dat hij al drie uur zat te wachten, maar dat de accu nog altijd op 0 procent stond. "Het is helemaal niet opgelden, het is gewoon bevroren", licht hij toe. Ook na zes tot acht uur laadtijd waren sommige Tesla's nog steeds onbruikbaar.
Een andere eigenaar vertelde dat hij Tesla al had gebeld, maar geen hulp kreeg. Sommige Tesla-chauffeurs moesten uiteindelijk hun auto laten wegslepen, meldt Electrek. De Noorse YouTuber Björn Nyland ontdekte een mogelijk gat in de autosoftware, waardoor een Tesla absoluut niet voorverwarmd kan worden bij een lege batterij.
Toch lijkt de schuld niet helemaal bij Tesla te liggen. Het lijkt er namelijk op dat veel chauffeurs zijn vergeten om de voorverwarming van de accu te activeren. Wanneer de accu ijskoud is, moet deze eerst worden voorverwarmd voordat deze kan worden opgeladen, anders raakt deze beschadigd. Zodra de eigenaar de navigator niet heeft ingesteld om naar een supercharger te rijden, begint de auto niet met voorverwarmen.
Grote problemen in Noord-Europa
Ook elders in het Westen leidt de extreme kou tot grote problemen met elektrische voertuigen. Al een maand lang worden er minstens twintig busritten geschrapt in de Zweedse regio Gävleborg. Dit komt doordat de onlangs aangekochte elektrische stadsbussen onbruikbaar zijn in het koude winterweer. Ook in de Noorse hoofdstad Oslo zijn er grote gaten in het ov-netwerk omdat de elektrische stadsbussen niet meer functioneren.
Ook elektrische auto's kampen met grote problemen in Scandinavië vanwege het koude winterweer. Zo veroorzaakte een sneeuwstorm deze maand een grote verkeersopstopping in het zuiden van Zweden. Maar door het lange stilstaan raakten elektrische automobilisten onderkoeld in hun eigen auto. Er werd namelijk niet genoeg cabinewarmte gegenereerd door hun elektrische motor. Uiteindelijk moesten hulpdiensten en zelfs het leger uitrukken om automobilisten te evacueren.
Ook elders in Europa, zoals Groot-Brittannië en België, zijn er klachten over de korte batterijduur van stekkerauto's in het winterweer. De Zweedse politicus Carl-Erik Stjernvall vraagt zich daarom af of de autofabrikanten niet de wet overtreden, door auto's te fabriceren die ongeschikt zijn voor normale leefomstandigheden.
"Volgens de wetgeving moet het in een land verkochte product werken onder de daar geldende omstandigheden. Hier in Zweden hebben we winterweer en op sommige plaatsen arctische temperaturen, en dan moeten de auto’s het wel aankunnen", vertelt hij bij NyTeknik.