Gemeente Amsterdam faciliteert illegale klimaatblokkade A10
Zaterdag heeft Extinction Rebellion urenlang de ring van Amsterdam (A10) bezet. Het lijkt erop dat de klimaatactivisten hierbij hulp hebben gekregen van de gemeente Amsterdam, samen met de politie en Rijkswaterstaat. Dit was ondanks een officieel demonstratieverbod van burgemeester Femke Halsema. Inmiddels zijn er raadsvragen ingediend over dit voorval.
Al lang van tevoren kondigde Extinction Rebellion de nieuwe klimaatblokkade op de snelweg aan. Ditmaal had de actiegroep zijn pijlen gericht op de A10 in Amsterdam, pal voor het oude hoofdkantoor van ING. Daar zit de bank al jaren niet meer, maar de actiegroep noemt het een symbolische plek. Men wil dat de bank stopt met het 'financieren van industrie van fossiele brandstoffen', zoals zij dat noemen.
Een paar dagen van tevoren vaardigde burgemeester Femke Halsema een verbod uit voor de demonstratie. Samen met de politie en het Openbaar Ministerie had ze daartoe besloten. Maar de klimaatactivisten trokken zich hiervan niets aan, en zeiden alsnog de snelweg op te willen gaan.
Politie en Rijkswaterstaat helpen bij snelwegblokkade
Zaterdagmiddag was het dan zover. Rond half één trokken honderden demonstranten de ring van Amsterdam op. Maar één ding viel op: er werd hen geen strobreed in de weg gelegd.
Op beelden van De Telegraaf-verslaggever Marijn Schrijver is te zien dat de A10 rond 12.30 uur vanzelf leegliep. Dit kwam doordat Rijkswaterstaat de weg had afgekruist met matrixborden voor doorgaand verkeer. Met grote rode kruizen boven het wegdek werd het autoverkeer de toegang ontzegd. Op andere delen van de A10 waren er tijdelijke snelheidslimieten ingesteld van 80 kilometer per uur, in plaats van de gebruikelijke 100 kilometer.
Daardoor werd het wegdek makkelijk begaanbaar voor de klimaatactivisten. Zij gingen dan ook de A10 op om te demonstreren. Tijdens dit protest kregen alleen politiebusjes en hulpdiensten doorgang.
Rijkswaterstaat sloot de snelweg af, om 'levensgevaarlijke situaties te voorkomen'. Het doorgaand verkeer werd omgeleid. Vanaf 15.00 uur, dus na tweeënhalf uur, werd de demonstratie ontbonden op gezag van de locoburgemeester.
De auto's verdwenen magisch en zonder slag of stoot loopt XR de snelweg op voor de 'verboden' demonstratie pic.twitter.com/PfNOKf6Zpe
— Marijn Schrijver (@schrijver) December 30, 2023
En dankzij Halsema, de politie en Rijkswaterstaat die keurig de weg voor die gekken afsluiten is het zover.
— TS (@227thomas) December 30, 2023
De overheid ís #ExtinctionRebellion, zij faciliteren deze onzin, zij sluiten de snelweg af, zij grijpen niet in. Een schande is het. #a10 pic.twitter.com/9xQPSuOUan
Raadsvragen ingediend
De Amsterdamse politie ontkent de demonstratie te hebben 'gefaciliteerd'. Volgens een politiewoordvoerder werd er niet ingegrepen bij de verboden demonstratie omdat 'het al vooraf duidelijk was dat demonstranten hoe dan ook de weg op konden en dat alle agenten van Nederland het niet hadden kunnen stoppen', meldt Marijn Schrijver.
Desondanks heerst er verontwaardiging bij de JA21-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad. Daarom heeft de fractie raadsvragen ingediend. 'Er lijkt aan de levensgevaarlijke en asociale bezetters van de A10 geen strobreed in de weg gelegd te worden. Verbieden betekent ook handhaven!' geeft JA21 als toelichting. Ook DENK dient raadsvragen in.
Er lijkt aan de levensgevaarlijke en asociale bezetters van de #A10 geen strobreed in de weg gelegd te worden. Verbieden betekent ook #handhaven! @AmsterdamJA21 wil weten wat er is afgesproken met dit tuig en of ze vervolgd gaan worden. Lees hier onze schriftelijke vragen👇🏻 pic.twitter.com/iW7iyrXZuy
— JA21 Amsterdam (@AmsterdamJa21) December 30, 2023