Gideon van Meijeren: dit gaat er écht schuil achter de stikstofcrisis
Uit onderzoek van NRC blijkt dat Schiphol soepelere stikstofregels kreeg dan andere bedrijven in Nederland. Hierdoor kon het vliegveld eenvoudiger een natuurvergunning krijgen en hoefde het aantal vluchten niet omlaag. Deze week werd hierover gedebatteerd in de Tweede Kamer. Gideon van Meijeren uitte zijn kritiek en stelde: “Dit is niet verbazingwekkend als je begrijpt dat dat hele stikstofbeleid niet eens bedoeld is om de natuur te beschermen, maar, in de woorden van Ronald Plasterk ‘dient als een smoesje voor een ander doel’.”
Van Meijeren verwijst naar de SDG-agenda 2030 van de Verenigde Naties, die volgens hem niet kan worden uitgerold met behoud van de Nederlandse boeren. “Conform die agenda moet er immers een wereldwijde voedseltransitie plaatsvinden, mogen we geen vlees meer eten en moet Nederland worden volgebouwd met megawindturbines en zonnepaneelvelden. Nederland moet onderdeel worden van één grote groene wereldstad van 30 miljoen inwoners.”
Tijdens het debat laat Van Meijeren een kaart zien van Tristate City, waarop volgens hem geen ruimte is voor boeren, maar Schiphol wel mag blijven bestaan. “Dit plan is omarmd door het kabinet,” zei hij.
Van Meijeren stelt dat het onlogisch zou zijn om boeren te verdrijven om vervolgens de afgepakte landbouwgrond vol te bouwen, als het echt om natuurbescherming ging. “Maar als je ziet welke agenda hierachter schuilgaat, dan is het allemaal volstrekt logisch,” concludeert hij.
Schiphol is uitgezonderd van de stikstofregels. Bijzonder. Het toont opnieuw dat het stikstofbeleid helemaal niet om 'de natuur' draait.
— Forum voor Democratie (@fvdemocratie) June 20, 2024
Het is een smoesje om onze boerenstand te decimeren, en hun kostbare grond te gebruiken voor andere doeleinden. #FVD pic.twitter.com/gauXG7rsbI