Amsterdam gaat e-bikes op afstand afremmen met nieuw systeem
Amsterdam gaat experimenten uitvoeren waarbij e-bikes op afstand worden afgeremd. Het doel hiervan is om het aantal ongevallen met fietsers terug te dringen. Het zal echter nog lange tijd duren voordat dit op grote schaal zal worden uitgevoerd.
De gemeente Amsterdam wil het aantal verkeersongevallen flink gaan terugdringen. Daarom mogen auto's sinds december nog maar 30 kilometer per uur rijden in de stad. Maar nu dient zich een nieuwe maatregel aan. Als één van de zes Europese steden gaat Amsterdam ook experimenteren met het op afstand afremmen van e-bikes bij kwetsbare gebieden.
Vorige week reed de Amsterdamse D66-wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) al een proefrondje op haar e-bike door Amsterdam. Telkens wanneer ze een kwetsbaar gebied inreed, zoals een school, park, druk kruispunt of fietspad, wegwerkzaamheden of de plaats van een ongeval, viel haar trapondersteuning weg. Hierdoor werd haar snelheid beperkt tot 15 kilometer per uur, vertelt de wethouder bij NRC.
Het systeem is ontwikkeld door de stichting Townmaking Institute. Het bevindt zich nog in een experimentele fase, maar Van der Horst zou het graag implementeren om haar stad wat veiliger te maken. Uit cijfers blijkt namelijk dat fietsers flink vertegenwoordigd zijn bij het aantal verkeersongevallen in Amsterdam. Ook elektrische fietsen dragen hier relatief veel aan bij, meldt NRC.
Volgend jaar gaan vrijwilligers de eerste testritten maken door Amsterdam. Ze krijgen dan een waarschuwing zodra een snelheidsbeperking eraan komt. Wel is deze interventie alleen nog mogelijk bij fietsen die een ontvangstkastje hebben met een constant gps-signaal. Naar verwachting zal het nog lang duren voordat het eventueel op brede schaal wordt ingevoerd.
'Dystopisch'
Op sociale media zorgt het aangekondigde experiment voor gemengde reacties. Zo reageert iemand: 'De overheid die je via gps meter voor meter kan volgen en op afstand kan ingrijpen. Klinkt goed, zeg. Helemaal niet dystopisch, en natuurlijk voor onze eigen veiligheid.'
En leraar Jelle Sjollema schrijft: 'Beangstigend hoe apparaten steeds meer van buitenaf kunnen ingrijpen in het leven van een consument. Televisies, telefoons en andere apparatuur die ik zelf heb aangeschaft, maar buiten mijn controle door de producent geprogrammeerde beslissingen kunnen nemen.'