Woensdag, bij de Algemene Beschouwingen, kondigt fractievoorzitter Jan Paternotte de nieuwe campagnetrui aan. "Je kunt hem kopen voor 66 euro", vertelt hij bij het spreekgestoelte. Dit leidt tot grote hilariteit in de Tweede Kamer.
"Nee, ho ho, order", probeert Paternotte de Kamer tot bedaren te brengen. "Slechts 66 euro. Maar waarmee u een fantastische trui krijgt, waarmee u de herfst echt in kunt, en waarmee u een enorme investering doet in het politieke midden."
De trui heeft de grote tekst 'klimaatdoener' op de voorkant staan. Dit is een verwijzing naar de bijnaam van partijleider Rob Jetten, die zichzelf een paar jaar geleden nog graag 'klimaatdrammer' noemde. In de D66-webshop is er nog wat toelichting gegeven over het productieproces van de trui.
'In samenwerking met The 2050 maken we duurzame klimaatdoener-truien. Handgemaakt in Amsterdam door kleermakers met een achtergrond als vluchteling. De truien zijn gemaakt van 100 procent organisch reststof katoen (deadstock) dat anders op de vuilnisbelt belandt', luidt de beschrijving. 'De truien hebben een GOTS-certificaat, een internationaal keurmerk dat beoordeelt of textiel milieuvriendelijk en sociaal verantwoord geproduceerd is.'
Het Haagse raadslid Ralf Sluijs vindt de prijs desondanks erg hoog. 'U kunt twee kroppen sla, een pak melk, een halfje wit, een pak koffie en wat brandstof kopen of u koopt voor 66 euro een trui van Rob Jetten', schrijft hij op X (voorheen Twitter). Sluijs noemt het 'wereldvreemd'.