Het gebeurt steeds vaker dat bedrijven mannen gebruiken om traditionele vrouwenrollen te spelen in reclamecampagnes. Eerder liet het Australische lingeriemerk Honey Birdette al een non-binaire man poseren in lingerie. Hierover stond verontwaardiging op internet.
Dezelfde boosheid ontstond toen het Australische kledingmerk Seafolly een non-binaire man aanwees als hun nieuwe ambassadeur voor vrouwenbadkleding. 'Sinds wanneer hebben vrouwen penissen in hun bikinibroekje? Dit is meer dan walgelijk,' schreef iemand.
Nu laat het Braziliaanse huidverzorgingsmerk Natura een biologische man een moeder spelen in een reclamespotje voor Moederdag. De man zit met een baby in het bad en vertelt hoe belangrijk het is om momenten met je kind door te brengen.
"Ik deel één van de belangrijkste momenten van mijn dag met je. Dat moment is natuurlijk met mijn baby Lucca. Toen Lucca in mijn leven kwam, realiseerde ik me dat hij heel erg van badtijd hield. Het moment van moederzorg en zoon is dan zo dichtbij en zo leuk voor ons beiden. We verbinden echt met elkaar," zegt de biologische man in het reclamespotje.
Maar dit schiet in het verkeerde keelgat van Lydia Daniël. Al enige tijd toont ze zich openlijk kritisch over een inperking van vrouwnrechten door transgenderrechten. Zij schrijft: 'WAT IS EEN MOEDER? Voor moedersdag besloot dit bedrijf hun baby producten te verkopen met een man in het reclamespotje.'