Analisten vermoeden dat veel mensen geld opnamen om de energierekeningen te kunnen betalen. Anderzijds zijn mensen meer op hun hoede na het omvallen van grote banken als SVB en Credit Suisse. Tot slot kan ook lage rente een rol spelen, schrijft Financieel Dagblad.
Vooral Zuid-Europse bankklanten hebben veel geld van hun rekening gehaald, in tegenstelling tot gezinnen in Duitsland en Nederland. In december kondigde de Italiaanse premier Giorgia Meloni aan maatregelen te willen invoeren die het gebruik van contant moesten gaan stimuleren.
Volgens BNR'rs huiseconoom Han de Jong speelt in Nederland vooral het motief omdat er 'aantrekkelijkere alternatieven' zijn om spaargeld te stallen. 'Het motief om je geld weg te halen omdat je de bank niet vertrouwt, speelt gelukkig niet in Nederland,' vertelt hij bij BNR.
In het afgelopen half jaar een uitstroom van zo'n 200 miljard euro geweest, meldt FD. Maar voorlopig maakt De Jong zich geen zorgen. Hij stelt dat de Europese Centrale Bank (ECB) een 'enorme overliquiditeit' heeft gecreëerd, waardoor de bank wel het één en ander aankan.
Een paar weken geleden moest de Amerikaanse bank SVB faillissement aantekenen na een bankrun. Met de stijgende rente was de bank in de problemen gekomen, meldt TechPulse. Uit cijfers van de Federal Reserve blijkt dat Amerikaanse banken in maart 2023 het grootste maandverlies van bankdeposito's in de Amerikaanse geschiedenis hebben geleden. Dit was maar liefst 389 miljard dollar.
Contant weer in opmars
Recent bleek al uit nieuwe cijfers van Betaalverenging Nederland dat contant geld weer flink in opmars is in Nederland. Het aantal geldopnames steeg in 2022 met maar liefst acht procent. Behalve dat het aantal geldopnames steeg, steeg ook het totaal opgenomen bedrag met maar liefst dertien procent.
Andere instanties zijn daarentegen weinig enthousiast over deze hernieuwde populariteit. Rabobank heeft naar klanten een brief gestuurd om het gebruik van contant geld te ontmoedigen. In een brief wordt het klanten ontraden om veel geld contant op te nemen. Online werd er in eerste instantie getwijfeld aan de echtheid van de brief. Maar de klantenservice van de bank heeft het bestaan van de brief inmiddels geverifieerd.