Vorig jaar riep het kabinet Schiphol nog op het matje. In het kader van CO2-reductie en minder overlast voor omwonenden moest Schiphol zijn aantal vluchten gaan inperken met zo'n 10 procent, tot 460.000 vliegbewegingen per jaar vanaf het seizoen 2024/2025. Ook wilde het kabinet de keuze voor korte-afstandsvluchten hiermee ontmoedigen. Maar voor Schiphol viel dit rauw van het dak, eveneens voor tal van andere luchtvaartmaatschappijen.
"Het kabinet legt operationele beperkingen op, zonder dat er werkbare alternatieve oplossingen voor geluidsvermindering zijn onderzocht," aldus de luchtvaartmaatschappijen destijds. Zij stelden al miljarden euro's uit te geven om duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Daarom vonden zij de krimp oneerlijk. Ook vonden zij dat de overheid zijn plannen niet goed kon onderbouwen.
Daarin stelt de rechter hen nu gelijk. 'Staat mag het aantal vluchten voor Schiphol niet verminderen tot 460.000,' luidt het vonnis van de Rechtbank Noord-Holland. 'De rechter oordeelt dat de Staat niet de juiste procedure heeft doorlopen.'
Geen privéjets meer
Desondanks kondigde Schiphol dinsdag wel nieuwe plannen aan om het aantal vluchten fors te gaan inperken. Zo wil het vliegveld komaf maken met privéjets en flink gaan snijden in het aantal nachtvluchten. Schiphol begon in november over deze plannen na te denken, toen klimaatactivisten een illegale protestactie hadden uitgevoerd op een landingsbaan van Schiphol.
Wel heeft Schiphol Group al diverse boeren uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor de vliegvelden Schiphol en Lelystad Airport. Het zou gaan om meerdere veehouders in de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.