In 2017 gaven vijfhonderd reclamebedrijven aan dat ze hard werken aan meer diversiteit in hun reclamespotjes, meldt Daily Mail. Dit deden ze enerzijds uit angst om te worden bejegend als racistisch of homofoob, en anderzijds omdat ze vonden dat ze anders niet de 'moderne samenleving' zouden vertegenwoordigen.
Maar of hun reclames ondertussen al beter het Britse samenleving vertegenwoordigen, is maar de vraag. Uit een recent onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle Britse ondervraagden vindt dat er te veel etnische minderheden en te veel lhbt'ers op televisie te zien zijn. De Britten vinden daarentegen wel dat mensen met obesitas veel te weinig op televisie te zien zijn.
Het onderzoek van YouGov werd gehouden in zeven verschillende landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Chile, de Verenigde Arabische Emiraten en Australië. Maar bij de Britse ondervraagden liggen de ontevredenheidscijfer om één of andere reden een stuk hoger dan bij andere landen. Zo vindt in Frankrijk slechts 19 procent van de kijkers dat er te veel etnische minderheden op televisie zijn.
Het is onduidelijk wat de precieze diversiteitspercentages zijn in de Britse televisieprogramma's. Momenteel heeft 18,3 procent van de Britten onderdeel uit van een etnische minderheidsgroep, en identificeert 17,6 procent van de Britse volwassenen zich als lhbt'er.