De stijgende aanschafprijs, energiekosten en verzekeringspremies zorgen ervoor dat de voordelen van elektrische auto's flink zijn ingeperkt, blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van ANWB, uitgevoerd in tien Europese landen.
Afgelopen jaar zijn de gemiddelde kosten van een elektrische auto gestegen van 56,7 naar 61,4 cent per kilometer. De kosten van een benzine-auto, op hun beurt, stegen van 59,1 naar 63,4 cent per kilometer.
Deze stijging van elektrisch rijden baart de ANWB flinke zorgen. "Wij gingen er enkele jaren geleden eigenlijk vanuit dat elektrisch rijden goedkoper zou worden, omdat er steeds meer modellen bij komen" zegt bestuursvoorzitter Marga de Jager bij de Telegraaf. "Maar we zien de kosten juist stijgen, terwijl mensen duidelijk minder te besteden hebben en minder voor een auto willen uitgeven."
Afgelopen steeg de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto van €43.249,- naar €45.000,-. Ondertussen daalde de prijs die de consument bereid is te betalen voor een nieuwe auto tot €29.000,-. Bovendien ziet het er niet naar uit dat nieuwe elektrische auto's niet goedkoper geproduceerd zullen kunnen worden.
Sterker nog: "Gezien de prijsstijgingen van grondstoffen bijvoorbeeld voor accu’s is het welhaast onvermijdelijk dat auto’s nog duurder worden," aldus Huub Dubbeldam van Rai Vereniging.
De ANWB vindt echter dat de fabrikanten toch moeten gaan inzetten op kleinere, goedkopere modellen. Bovendien vindt de wielrijdersbond dat de overheid de portemonnee blijft trekken voor de aankoop van elektrische auto's, in de vorm van subsidies. "Die aanschafsubsidie blijft echt hartstikke hard nodig," aldus De Jager.
Vorige week werd nog bekend dat vanaf 2030 alle nieuwe auto's in de Europese Unie elektrisch moeten zijn. Dit voorstel kwam uit de koker van Eurocommissaris Frans Timmermans.