Maandag hebben de twee linkse partijen hun plan 'Iedereen stapt in' gepresenteerd. GroenLinks en de PvdA willen dat het ov een basisrecht gaat worden. Via een reeks experimenten willen de partijen dit plan gaan uitwerken.
In het plan staat dat de partijen bijna een half miljard euro beschikbaar willen stellen om het ov gratis te maken voor de onderklasse in Nederland. De kosten voor dit plan moet gedekt worden door een lastenverzwaring bij de rijken.
Kauthar Bouchallikht (GroenLinks) over het plan: “Te veel mensen kunnen op dit moment geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld omdat de bus niet rijdt, kaartjes te duur zijn of er is geen plek voor een rolstoel. Het is daarom de hoogste tijd om het openbaar vervoer niet aan de markt over te laten, maar de mens centraal te stellen. Zodat iedereen mee kan doen en we een goed alternatief hebben voor vervuilend vervoer.”
Habtamu de Hoop (PvdA) vult aan: “Het rendementsdenken van de VVD heeft voor een verschraling van het OV gezorgd. Mensen hebben meer moeite om op hun werk of school te komen. En dat terwijl het OV een basisrecht zou moeten zijn. Uiteindelijk zorgt een betere bereikbaarheid ervoor dat meer mensen mee kunnen doen in de maatschappij.”
Kritiek op het linkse plan
VVD-Kamerlid Fahid Minhas heeft de nodige kritiek op het plan. Volgens hem is het opnieuw een poging om de rijken in een negatief daglicht te zetten, daarnaast zou het niet alleen gaan om het extra belasten van de rijken maar ook de middeninkomens - veelal gezien als de motor van de samenleving.
'Kijk, daar is de volgende belastingverhoging die wordt geïntroduceerd door PvdA en GroenLinks. Echt de schaamte voorbij. Alles op alles wordt ingezet om ‘rijken’ (lees: middeninkomens) de schuld te geven van de problemen in Nederland. Mobiliteit = Vrijheid! Natuurlijk moet er daarom goed openbaar vervoer zijn in heel Nederland. Iedereen verdient het om makkelijk van en naar werk, school of elders te reizen. Dat is ook nodig om onze economie draaiende te houden', schrijft Minhas op Twitter.
'In grote steden is de vraag naar OV groter en rijden er meer bussen en trams. In de minder druk bevolkte gebieden zien we dat -sinds Corona- het aantal reizigers helaas achterblijft. Daarom worden bepaalde buslijnen geschrapt. Dat is soms helaas onvermijdelijk. Een lege bus heen en weer laten rijden is namelijk vooral warme lucht heen en weer transporteren. Niet duurzaam (Hallo GroenLinks!!), maar vooral geen slimme besteding van belastinggeld. Wat moeten we dan wel doen?'
Minhas doet daarom een oproep voor meer maatwerk, in plaats van een generiek, one size fits all-plan: 'We moeten in minder druk bevolkte gebieden kiezen voor SLIMMER en FLEXIBELER OV. Bijv. door het doelgroepenvervoer te integreren met het openbaar vervoer, deelauto’s, -fietsen en -scooters aan laten sluiten bij bussen die rijden op doorgaande wegen. Voor mensen die niet zelfstandig kunnen reizen, moet een taxi ingezet kunnen worden. Hiervoor is het nodig dat we de wet personenvervoer gaan wijzigen. GroenLinks en PvdA: zullen we daaraan werken in plaats van de belastingen verhogen? Trouwens, dit allemaal heet geen marktwerking, maar zorgvuldige omgang met belastinggeld.'