De Berlijnse autobezitter komt steeds meer in het nauw. Per 1 januari gaat er onder meer de parkeertarieven omhoog van één euro naar twee, drie en soms vier euro per uur. Maar dat is niet het enige. De strijd om de schaarse parkeerplaatsen zal namelijk groter worden. Naast auto's mogen vanaf 2023 namelijk ook fietsen, motoren en pedelecs op parkeerplaatsen worden gezet - helemaal gratis.
De maatregel is volgens woordvoerder Jan Thomsen niet zonder reden. Motorfietsen moeten namelijk 'als struikelgevaar' worden weggehaald van de voetpaden, schrijft BZ Berlin. Maar critici vinden de maatregel minder onschuldig dan het is. Zij vrezen dat 'het groepen tegen elkaar zal opzetten': automobilisten en fietsers, die beide strijden om een schaarse parkeerplek.
Bovendien wordt er getwijfeld aan de effectiviteit van de maatregel. 'Het is een domme maatregel, waarbij niet slim over ruimtegebruik wordt nagedacht,' schrijft Martijn van Dalen. 'Door politiek anti-auto-activisme worden groepen tegen elkaar opgezet.'
Ook Melvin van Melzen toont zich kritisch: 'Zie je het al voor je? Jij zet je hippe ebike op de laatst beschikbare parkeerplaats en Sjonnie komt eraan met zijn 2 ton zware voertuig en zou moeten wachten tot er een plekje vrijkomt. Die gooit je fiets in de sloot en neemt de plek over.'
Het Amsterdamse FVD-raadslid Tanay Bilgin noemt het 'best een kwaadaardig plan': 'Omdat het je niet lukt om op een normale manier het fietsgebruik te stimuleren, zet je groepen tegen elkaar op. Hier gaan ruzies door ontstaan. En dat een hele parkeerplek ingenomen wordt door één fiets is ook geen efficiënt ruimtegebruik.'
Maar wie juist enthousiasme toont voor het plan, is fietslobbyist Ragnhild Sörensen. Zij noemt de maatregel "een stevige stap naar meer ruimterechtvaardigheid".