Binnen enkele dagen gaan nieuwe tarieven direct in, maar dat is volgens de wet te snel. Energiebedrijven moeten minimaal dertig dagen van tevoren de nieuwe tarieven aan huishoudens doorgeven. Vattenfall heeft laten weten al wel eerder dan die 30 dagen grens te zijn begonnen met het informeren van klanten, maar niet iedereen heeft voor de termijn van 30 dagen bericht gekregen.
Bedrijven die zich niet houden aan deze afspraak kunnen een boete oplopen. Toch gaan de energiebedrijven de verhoging doorzetten. Pieter Omtzigt heeft een zevental Kamervragen ingediend om opheldering te krijgen over de kwestie.
Omtzigt vraagt zich dan ook het volgende af: 'Als de energieleverancier zich niet aan de wet houdt (30 dagen termijn) moet de consument dat wel en een onbetaalbare rekening betalen?'
Update: Essent en Vattenfall stellen verhoging uit na boete van toezichthouder. Beide bedrijven hebben bekend gemaakt de verhoging nog niet vanaf 1 oktober aanstaande te gaan invoeren. Essent gaat de verhoging vanaf 7 november invoeren, Vattenfall zegt dat verhoging ingaat 30 dagen nadat een klant het bericht over de prijsverhoging heeft ontvangen - dit zal betekenen dat Vattenfall niet een datum heeft voor een algehele verhoging.