Minder vluchten Schiphol is aanslag op economie
Al weken heerst er chaos op onze nationale luchthaven Schiphol. Knokpartijen, uren wachten, onwel wordingen, gemiste en geannuleerde vluchten en gesloten ontsnappingsroutes zijn schering en inslag. Gevolg: reizigers die in de nabije toekomst voor andere vervoersmiddelen of concurrerende luchthavens zullen kiezen, hetgeen bijzonder slecht is voor onze economie en werkgelegenheid. De ‘oplossing’ van minder vluchten is dan ook een aanslag op meer dan 300.000 directe en indirecte banen, waartegen ik mij met hand en tand zal verzetten. Zeker ook omdat dit reizigers ernstig zal duperen.
In 2019 werden nog bijna 72 miljoen reizigers verwerkt. Dat waren er, vooral ten gevolge van de coronamaatregelen, in 2021 nog maar 25,5 miljoen. In plaats dat de Schiphol-directie een post-corona-plan had liggen, heeft het duizenden werknemers laten gaan. Episch falen, want nu blijkt het personeelstekort een heuse nachtmerrie. Te weinig personeel voor bij de incheckbalie, de beveiliging en bij de bagageafhandeling. In plaats van een banenmotor als Schiphol door minder vluchten in te perken, kies ik liever voor oplossingen.
Het leger kan de broodnodige handjes bieden bij de controleposten waar mensen nu uren in de rij staan. Ook bij de bagagebanden kunnen militairen een tijdelijke oplossing bieden. Een andere oplossing is het actief werven van nieuw personeel. In dat kader is de kaartenbak met ruim 300.000 werklozen een interessante gedachte. Het zou toch prachtig zijn als we heel wat bijstandscliënten aan een baan kunnen helpen om onze nationale trots in nood de helpende hand te bieden?
En natuurlijk wordt het hoogtijd om de belabberde arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Al jaren is Schiphol het toneel van stakingen, stipheidsacties en actiedreigingen, Vakbonden stonden lijnrecht tegen de luchthaven en eisten meer loon en betere arbeidsvoorwaarden.
Van een dik betaalde 6 ton per jaar directeur had je mogen verwachten dat Dick Benschop bovenop de problemen zou zitten. Niets is echter minder waar. Terwijl het op Schiphol chaos was, was Benschop aan het varen en ging hij op vakantie. Aan de buitenwereld werd gemeld dat hij corona had. Ook belangrijke onderhandelingen werden gemist vanwege een gala in Washington. En als kers op de taart deed hij Davos aan voor een bezoekje aan het Word Economic Forum.
Onze luchthaven, die tot voor kort als één van de beste luchthavens ter wereld werd ervaren, verdient beter. Het moet daarom maar eens afgelopen zijn met onkundige bestuurders die een toppositie verwerven door hun netwerk, in plaats van hun kunde. Een nieuwe man of vrouw dus op de stoel van Benschop. Het leger inzetten als tijdelijke oplossing voor het personeelstekort. Een werkoffensief om bijstandscliënten op de luchthaven aan het werk te helpen. Hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. En om de economie en werkgelegenheid voor in de toekomst te waarborgen een streep door het onzalige plan om het aantal vluchten op Schiphol te verminderen. Aan het werk dus om orde op zaken te stellen.
Wybren van Haga is namens BVNL lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.